100% elektrisk opplevelse av mobilitet

100% elektrisk opplevelse av mobilitet

Alstom og NTL presenterte i dag i Frankrike "Aptis", en innovativ mobilitetsløsning. Siden byene er ute etter smartere, mer effektive og mer sammenhengende transportmidler, har Aptis allerede tiltrukket seg interesse fra kunder i Europa.

Motta nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur

I Frankrike har STIF (Syndicat des Transport d'Ile de France) besluttet å lansere to studier, hvorav den ene er med RATP. Aptis vil gjennomgå testkjøringer i Paris og i Île-de-France-regionen i løpet av andre halvdel av 2017.

Aptis unike og nyskapende design, basert på løsninger overført fra trikk, inkorporerer lavt gulv tilgjengelighet og 360° utsikt. To eller tre store doble dører gir enkel på-og-av passasjerstrømmer og jevn tilgang for rullestoler og barnevogner.

Operatørene vil ha nytte av et kjøretøy som er lett å vedlikeholde med lengst levetid i sin kategori. Med fire styrbare hjul kontra to for en buss, opptar Aptis 25% mindre areal i svingene, noe som gir perfekt integrering i byen. På bussholdeplassene, minimerer denne plassen som trengs for å parkere samtidig som den tilbyr gevinster i tilgjengelig plass for andre kjøretøy.

Urbane løsninger

Alstom og NTL vil tilby ikke bare selve kjøretøyet, men et helt system. Det inkluderer dimensjonering, lademuligheter, veisystemer, leasing og garantialternativer, slik at byene kan enkelt og kostnadseffektivt integrere elektrisk mobilitet i sine transportnettverk. Takket være lite vedlikehold og driftskostnader og lengre levetid i forhold til busser, har Aptis en total eierkostnad som tilsvarer dagens dieselbusser.

- Med Aptis, fullfører vi vår elektriske mobilitetstilbud og er nå i stand til å tilby byene et komplett utvalg av urbane løsninger. Det var en virkelig utfordring å skape dette innovative konsept, gjort mulig takket være NTLs smidighet og kunnskap om kjøretøy på dekk og Alstom's ekspertise innen elektrisk trekkraft og systemintegrasjon. Vi er veldig stolte av å presentere denne nye miljøvennlige løsningen som vil revolusjonere urban transport, sier Henri Poupart-Lafarge, Alstom styreformann og CEO.

Produsert i NTL fabrikk

Aptis kan lades om natten i depot, eller raskt på slutten av hver linje under den daglige driften. Rask lading gjøres enten via invertert pantograf eller SRS, Alstom innovative ladesystem fra bakkenivå.

Aptis prototyper er produsert i NTL fabrikk i Duppigheim, Alsace, med viktige komponenter produsert av fem av Alstoms steder i Frankrike: Saint-Ouen for prosjektledelse og systemintegrasjon, Tarbes for trekkraft, Ornans for motorene, Vitrolles for SRS og Villeurbanne for elektroniske komponenter i trekkraft.

LUFTHAVN/ 8. november 2018

Kontrakten for Tromsø lufthavns nye terminalprosjekt er signert

– Nå er det offisielt, nå begynner arbeidet med å skape en ny arktisk hub som han bidra til økt vekst i hele regionen,» Sier Eskild Andersen. «Prosjektet har høy prioritet da trafikkveksten i nord forventes å fortsette, og vi gleder oss til å kunne få bedre kapasitet og fasiliteter i Tromsø. sier Thorgeir Landevaag, divisjonsdirektør i Avinor. Les hele saken

Til toppen