– Som en stor samfunnsaktør som har ansvar for få frem både næringstrafikk og privatbilister, må vi sørge for at slike langvarige stans ikke skjer, sier avdelingsdirektør Tore Jan Hansen i Statens vegvesen.
Helt fra situasjonen oppstod på E18, hadde Statens vegvesen tett samarbeid med Politiet. Politiet håndterte situasjonen ute på veien og deltok i koordinerings- og planleggingsmøter under hendelsen. Vegtrafikksentralen Sør hadde også en helt sentral rolle i håndteringen, det samme hadde driftsentreprenøren. Sammen med disse aktørene skal Statens vegvesen nå gå grundig gjennom gårsdagens hendelse og se på hva som gikk galt og hva som skal til for at det ikke skjer igjen.
To sentrale spørsmål
– Allerede nå kan jeg si at det er to spørsmål som blir sentrale i gjennomgangen, sier Tore Jan Hansen.
– Når det snør mye, er det ikke mulig å holde veiene bare til enhver tid, men var det forberedende arbeidet gjort godt nok, hadde vi gjort de rette tiltakene før snøværet kom?
Det andre viktige spørsmålet er hvordan vi skal sikre oss god nok tilgang på tungbilbergere.
Grunnen til at vogntoget ble stående å sperre trafikken på E18 ved Telemarksporten i mange timer mandag ettermiddag og kveld, var at bergingsbilen brukte lang tid på å komme fram på grunn av snø og kø. Da den endelig kom frem, havarerte den.
– Da var de andre bergingsbilene i området opptatt med andre oppdrag, eller så befant de seg langt unna. Det endte med at vi fikk bistand fra Nye veier og en av hjullasterne fra deres anlegg i området, til å dra vogntoget av veien. Sånn kan vi ikke ha det, sier Hansen.
Han vil se på hvordan Statens vegvesen kan rigge seg for med sikkerhet å ha god nok bergingskapasitet om liknende situasjoner skulle oppstå igjen.
Det er vinterføre om vinteren
Statens vegvesen skal se på hva de kan gjøre bedre, men også trafikantene har et ansvar for å komme trygt frem.
Alt for mange kjører på sommerdekk når den første snøen kommer.
– Det er ei utfordring at bilistene har for dårlig dekkutrustning. Når det er sånn føre som det var på mandag, og som det ser ut til å fortsette med i dagene framover, må vinterdekkene på. Det er førerens ansvar, påpeker divisjonsdirektør Jan Tore Hansen.