Vedlikehold av jernbanen sikrer at passasjerer og gods kommer trygt frem til riktig tid. Utbyggingen av nytt dobbeltspor vil gi en enklere hverdag med økt kapasitet på Vestfoldbanen og bedre togavvikling i Drammen. En del arbeid i sporet kan gjøres unna mellom passerende tog, men større oppgaver krever lengre økter uten trafikk.
Det blir derfor togstans mellom Drammen stasjon og Hjuksebø stasjon på Sørlandsbanen fra natt til lørdag 2. mai til natt til mandag 4. mai 2020. Fra mandag morgen går trafikken som normalt igjen.
Alternativ transport
Persontog fra øst vil snu i Drammen, og togene fra sør vil snu i Bø. Go-Ahead organiserer buss for Sørtoget mellom Oslo og Bø. Vy organiserer buss for tog mellom Drammen og Kongsberg. Koronaråd og -tiltak følges også ved alternativ transport. Godstogene kjører via Vestfoldbanen, og Bergensbanen går over Roa.
De som skal ut og reise denne helga oppfordres til å sjekke rutetider og alternativ transport med sitt togselskap.
- Go-Ahead
- Vy
- Entur
– Vi har forståelse for at kundene våre synes det er upraktisk å ikke kunne ta toget. Slike arbeidsperioder er helt nødvendige for å sikre at banen holder god stand og er sikker å reise med, sier banesjef Bjørn Ståle Varnes. Arbeidsperiodene blir planlagt i god tid, og Bane NOR samler opp en rekke arbeidsoppgaver for å utnytte tiden effektivt.
Arbeidsplan – dette skal gjøres
Følgende oppgaver står på Bane NORs arbeidsplan 2. til 4. mai:
- Gulskogen: Tekniske oppgraderinger inne på stasjonen. Jobben vil forenkle kommende endringer i sikringsanlegget og er nødvendig for den pågående utbyggingen av Vestfoldbanen.
- Gulskogen: Utskifting av deler i en sporveksel.
- Gulskogen: Vedlikehold av kontaktledningsanlegget.
- Gulskogen-Steinberg: Kontroll av vegsikringsanlegg.
- Darbu: Bytte av drivmaskiner på sporveksler.
- Kongsberg: Utskifting av 1 kilometer med jernbaneskinner like utenfor Kongsberg stasjon.
- Kongsberg: Skogrydding langs sporet like ved stasjonen.
- Kongsberg: Vedlikehold av planovergang på Svartås mellom Kongsberg og Saggrenda.
- Øysteinstul–Hjuksebø: Utskifting av over 3 kilometer med skinner.
Alle oppgavene er med på å øke driftssikkerheten og punktligheten. Noen av arbeidene vil støye en del, og det er sendt nabovarsler på sms om disse.