I tillegg til en 58 meter lang ny bru er det bygd om lag 600 meter ny E6. I tillegg er det bygd gang- og sykkelveg fra Valjordkrysset til småbåthavna på Straumen, og en gangsti i tunnel under E6 som gir myke trafikanter en trygg forbindelse fra sentrum av Straumen og ut til fjorden.
Viktig bru
– Det har blitt en flott bru. Strømmen bru er verken stor eller spektakulær, men fyller en viktig funksjon både i lokalmiljøet og for langtransporten. Og denne brua er et godt eksempel på alle bruene som er viktige for at riksvegnettet skal fungere og Norge henge sammen, sier avdelingsdirektør Tore Lysberg i Statens vegvesen.
Entreprenører har vært ONOS Ole Nordmo & Sønn fra Bardufoss i Troms og Haugholt Anleggs Service AS/Ra1 Anlegg fra Agder. De totale kostnadene for prosjektet er 75 millioner kroner.
Skulle bli jernbane
Den gamle brua fra 1964 var bare 25 meter lang. Den ble ble bygd på fyllingen som ble anlagt av den tyske okkupasjonsmakten under krigen, som en del av den planlagte jernbanetraseen til Polarbanen mellom Fauske og Narvik. Brua har ikke vært fundamentert på fjell, og straumen har gradvis vasket ut det ene landkaret, og det var setningsskader både på landkarene og på kjørebanen.
Feiret med vegbrukerne
Ny bru ble planlagt allerede i 2009, og torsdag kunne endelig Statens vegvesen feire bruåpninga sammen med ordfører Gisle Hansen og flere av kommunepolitikere i Sørfold og transportnæringa, representert ved Frank Lauritz Jensen i Norsk Lastebileier-Forbund. Mona Iren Wiik, som er en av kandidatene til Årets nordlending, fikk æren av å klippe snora.
Flere bruer på E6 i nord
De neste årene vil flere bruer på E6 i Nord-Norge bli erstattet med nye. Først ute erVuolmmašjohkabru i Porsanger, som får byggestart tidlig i 2023. I løpet av få uker blir oppdraget med å bygge ny Storslett bru i Nordreisa i Troms lyst ut.
Planlegging av ny Badderen bru i Kvænangen og ny bru over Hatterelv og Transferelv i Alta er i gang.