Gang- og sykkelveien langs Ring 3 er en av de travleste i landet, med opp mot 3500 syklister i døgnet på de travleste dagene. Til nå har ruten går via en svært trafikkert rundkjøring, der blant annet utrykningsbilene til Rikshospitalet kjører.
– Sykkelbroen har vært en spennende – og viktig – tilleggsoppgave til Livsvitenskapsbygget, som vi holder på med på nabotomten, sier prosjektdirektør Per Roger Johansen i Statsbygg:
– Fra nå av skal syklister og gående slippe å dele rundkjøringen med blålystrafikk til og fra Rikshospitalet. I tillegg skal de slippe å dele veien med tung anleggstrafikk inn og ut av byggeplassen vår de nærmeste årene.
Statens vegvesen takket både Statsbygg og entreprenør HENT AS, som hadde med seg HAB Construction AS, for utmerket samarbeid om både planlegging og bygging av broen:
– Denne broen oppfyller alle krav til en moderne og effektiv gang- og sykkelvei. Den bidrar til trygg passering i et utsatt krysningspunkt, der det har vært ulykker og kritiske situasjoner mellom harde og myke trafikanter, sier seksjonssjef Øystein Tandberg i Statens vegvesen.
Broen er 170 meter lang og 7,5 meter bred. Broprosjektet er et av rekkefølgekravene som Statsbygg må oppfylle i forbindelse med oppføring av det nye Livsvitenskapsbygget ved Blindern, og er et bidrag til Vegvesenets målsetning om 25 prosents sykkelandel for reiser i Oslo.
Livsvitenskapsbygget, der Universitetet i Oslo og Oslo universitetssykehus skal holde til, vil fylle 100.000 kvadratmeter med forskningsmiljøer innen kjemi, farmasi og livsvitenskap. De skal utvikle nye løsninger på store utfordringer innen helse og bærekraft med tilgang til det beste og mest moderne utstyret som kreves for å drive forskning og innovasjon i verdensklasse.