– Det er gjort vurderinger av en flere mulige måter å utvikle landets største godsterminal på, sier seksjonsleder Paul Runnestø i Jernbanedirektoratet.
– I forhold til hva som har vært framme i debatten tidligere, er den nye anbefalingen mer beskjeden med hensyn til kostander og omfang. Likevel mener vi at vi med dette forslaget setter terminalen i stand til å ta imot en stor overføring av godstrafikk fra veg til bane i tråd med rikspolitiske målsettinger, sier Runnestø.
– Fullt utbygget etter det anbefalte «3.7-alternativet» kommer en modernisert og oppgradert terminal på 6,8 milliarder 2016-kroner. Vi anbefaler altså en trinnvis utvikling av terminalen slik at effektene kan tas ut etter hvert samtidig som investeringskostnadene spres over flere år, sier Runnestø.
– Jernbanedirektoratet går inn for at en i videre planarbeid fokuserer på mulige byggetrinn som kan fungere som permanent løsning eller steg på veien mot det anbefalte alternativet.
Investeringene i det anbefalte 3.7-alternativet blir samfunnsøkonomisk lønnsomme dersom de kombineres med en forlengelse av kryssingsspor slik at toglengder på 600 meter kan gjennomføres i tråd men ønsker fra godsselskaper og næringslivet.
Dagens godsterminal på Alnabru er i stort behov for oppgradering og bedre tilrettelegging for å håndtere kombitrafikk.
Anbefalingene om utvikling av Alnabru godsterminal som nå er oversendt Samferdselsdepartementet er gjort etter oppdrag fra departementet og gjennomført med samme metodikk som en Konseptvalgutredning (KVU).