For omtrent ett år siden startet rådgivningsfirmaet WSP Norge arbeidet med å utrede mulighetene for et nytt togstopp i Skien. De kom raskt frem til at en mer sentral holdeplass er det Skien trenger, og løsningen er et togstopp i fjellet. I dag er togstoppet 1,5 km nord for byen.
– Vår vurdering er at togstoppet vil gi flere reisende, at det er teknisk gjennomførbart, og at det kan bygges ut i to etapper - først én plattform på dagens enkeltspor, og så en utvidelse til tosporet stasjon i form av et kryssingsspor i fjellet sier prosjektleder Yngve Ruud fra WSP.
WSP har sterk jernbanefaglige kompetanse. Ruud har 20 års erfaring fra banesektoren, og har blant annet vært teknisk sjef hos Oslo Sporveier. I tillegg har WSP hatt med spesialiser på jernbanetilbud, kapasitetsutredning, kostnadsestimering, planprosesser og generell rådgivning knyttet til finansieringsmuligheter.
– Vi er opptatt av at løsningen vi foreslår skal fungere med dagens togtilbud, men også at den skal legge til rette for fremtidens togtilbud. Løsningen må rett og slett være «future ready». Det betyr at holdeplassen må ha kapasitet til å håndtere en dobling av antall avganger på Intercity, og at plattformene må være tilpasset de nye intercitytogene, forteller Are Kristiansen som er oppdragsansvarlig og avdelingsleder for mobilitet i WSP.
Fremtidsutvikling
Et sentralt togstopp gir god tilgjengelighet med tog og er et godt grunnlag for byutvikling og knutepunktutvikling. Et togstopp midt i sentrum vil bidra til at flere velger å reise med tog fremfor bil, hevder WSP i sine analyser.
Dette vil gjøre det lettere for pendlere å reise til og fra byen. Et togstopp i sentrum vil også gjøre det lettere for besøkende å reise til byen noe som kan bidra til å øke besøksnæringen og styrke lokaløkonomien. Det kan også ha positive miljøeffekter.
Strategisk rådgiver i Skien kommune, Marte Bakken Resell, er godt fornøyd med arbeidet som er gjort. Nå starter jobben med å sikre finansiering.
– Jobben fremover er nå å sikre finansiering til togstoppet, og her kan man se for seg flere ulike løp, både gjennom jernbanebudsjettet i Nasjonal Transportplan, eller gjennom en byvekstavtale for Grenlandsregionen. Jeg håper virkelig at nasjonale politikere får øynene opp for hva et slikt togstopp vil bety for samfunnsutviklingen, byutviklingen og mulighetene for å nå de nasjonale klimamålsettingene sier Bakken Resell.
WSP anbefaler at det lages et tosporet togstopp. Kostnadene for dette er beregnet til et sted mellom 500 millioner kroner og 1,2 milliarder kroner. WSP rådgir også kommunen i hvordan togstoppet kan finansieres.