Den første faste ordren på 100 Coradia Stream™ regionale tog inneholder i tillegg en 15-års fullservicevedlikeholdsavtale til en verdi på € 1,4 milliarder. Rammeavtalen omfatter ytterligere 15 års vedlikeholdstjeneste og mulighet til å bestille flere togsett.
DSBs «Fremtidens Tog» skal etter planen være i drift siste kvartal 2024. Når de er på plass, vil den nye flåten være en regional og fast forbindelse mellom Frederikshavn-regionen i nord, til Rødby i sørøst, gjennom hovedstaden København.
– Vi er svært glade for at DSB har valgt Alstom til å bygge «Fremtidens Tog». Dette sementerer ytterligere Alstoms posisjon som det pålitelige og verdensledende førstevalget blant togprodusenter. Samtidig har vi allerede en rekke langsiktige vedlikeholdsavtaler rundt om i Europa, noe som betyr at vi kommer med et robust tjenesteoppsett som støtter flåtens pålitelighet, sier Rob Whyte, administrerende direktør i Alstom Nordics.
Coradia Stream for DSB er spesialtilpasset for å møte behovene til det danske jernbanenettet. Med en topphastigheten på 200 km/t vil de sikre rask mobilitet over hele landet. Hvert togsett vil bestå av fem vogner med en total sittekapasitet for 300 passasjerer. Togene vil være forhåndsutstyrt med Alstom's ATLAS Onboard ETCS BL 3 (1), samt et STM (2) -grensesnitt som gjør det mulig å operere på Danmarks eldre signalsystem.
– Når Coradia Stream er i drift, vil den levere en eksepsjonell reiseopplevelse. Det moderne, førsteklasses og stilige elektriske toget kombinerer innovasjon, bærekraft og høy komfort – noe vi ser frem til å presentere for passasjerer i Danmark, sier Rob Whyte.
Coradia Stream er et toppmoderne, lavgulv, høyytelses elektrisk tog, også kalt Electric Multiple Unit (EMU). Det standardiserte toget har en allsidig plattform som oppfyller dagens krav til regional transport og intercity. Coradia Stream tilbyr et modulært design som tillater operatører å velge konfigurasjon og interiør som fungerer best for deres marked og kommersielle strategi. Totalt er allerede nesten 400 tog basert på Coradia Stream-plattformen bestilt av Italia, Luxembourg og Nederland, noe som betyr at togene er et velprøvd produkt. Plattformen tilbyr utslippsfrie løsninger som batteri eller hydrogen for ikke-elektrifiserte linjer. En spesiell høykapasitetsløsning fullfører porteføljen. I tillegg vurderer Alstoms bærekraftige tilnærming til tjenester hele livssyklusen til produktet, fra første design til levetid, noe som vil maksimere verdien av DSBs investering.
Togene ferdigmonteres i Salzgitter, Tyskland.
(1) European Train Control System Baseline 3, (2) Spesifikk overføringsmodul