Alle tog vil være klare innen slutet av 2023. Kontrakten er verdt rundt 35 millioner euro.
Togene opererer i Øresund regionen i Sør-Sverige og Øst-Danmark. Alstom skal installlere en løsning som involverer et integrert dobbelt system som tillater togene å kjøre på gamle linjer utstyrt med ATC-2-system i Sverige. I tillegg kan togene operere på linjer som er nylig utstyrt med ERTMS Level-2 system både i Sverige og Danmark. Togene er også utviklet for å kjøre på det eksisterende ZUB 123-systemet i Danmark. Utformingen av det doble systemet minimerer fysiske utstyr ved å dele enkelte komponenter ombord, inkludert hjulsensorene. Alstom er markedsledende på ERTMS, og leverer for tiden en lignende løsning i Norge på over 400 tog. Dette skal stå ferdig i 2026.
– Vi er veldig glade for å levere et ombord kontrollsystem for AB Transitio og deres kjøretøyseiere for Öresundstrafiken. Denne kontrakten er en strategisk seier for Alstom Sverige, Alstoms mangeårige internasjonale ERTMS erfaring vil bli nå komme en stor del av togflåten i Sør-Sverige til gode,» sier Björn Asplund, administrerende direktør Alstom Sverige.
– For oss er en oppdatert og moderne togflåte viktig da vi ser en stadig økende flyt av passasjerer til en region som fortsetter å vokse. Med et nytt digitalt signalsystem, vil togene fortsette å tilby en trygg tjeneste i Öresundsregionen, sier Stefan Kallin, administrerende direktør i AB Transitio.
Prosjektet leveres av Alstom Sverige sammen med Alstom «center of excellence» for ERTMS i Charleroi, Belgia. Installasjonsdesign og forsyningskjede vil utføres av Alstom-teamet i København, Danmark.
Alstom’s Atlas er det fremste i verden innen ombord ERTMS system, og representerer 70% av ombordbaserte systemer som er i drift innen ERTMS nivå 2. Idag er det 20 ulike land som har tog under Atlas-tilsyn. Akkumulert har systemet tilbakelagt 150 millioner kilometer, inkludert Deutsche Bahns ICE3-flåten som er nylig utstyrt i Tyskland. Alstom har også levert den første ERTMS Level 3 i kommersiell tjeneste i verden, nå i drift i Tyskland.