Animerte bilder av de nye Coradia Nordic-togene. Illustrasjon: Alstom
Publisert: 08.02.2023 

Alstom skal levere 25 nye Coradia Nordic regiontog til Norske tog

Alstom er tildelt en ny kontrakt verdt over 230 millioner euro for levering av 25 nye Coradia Nordic regiontog til Norske tog.

Dette er andre bestilling i rammeavtalen på 1,8 milliarder euro som Norske tog inngikk med Alstom i slutten av 2021, og som er Norges største innkjøpsavtale for tog. Den første bestillingen på 30 regionale tog er i produksjon med forventet leveringsstart i slutten av 2025.

Fra signeringen med Alstoms Europa-sjef Gian Luca Erbacci (til venstre) og administrerende direktør for norske tog, Øystein Risan. Foto: Alstom

Norske togs nye regiontog «Type 77» skal frakte togpendlere effektivt mellom Ski og Stabekk i Stor-Oslo-regionen. Den utvidete togflåten skal sikre bedre transporttilbud i det travle området.

– Vi er glade for å få muligheten til å levere neste bestilling i rammeavtalen med norske tog. De nye Coradia Nordic regiontogene fra Alstom vil øke kapasiteten på de travleste rutene i Oslo-området og styrke den utslippsfrie kollektivtransporten rundt hovedstaden. Togpendlerne vil få en raskere, mer komfortabel og mer forutsigbar reisehverdag, sier Carl Åge Bjørgan, administrerende direktør i Alstom Transport Norge.

– Vi ser frem til å motta de 25 nye togene fra Alstom. Det vil forbedre kapasiteten og tilbudet til passasjerene, sier Øystein Risan, CEO Norske tog AS.

Coradia Nordic for Norske tog er spesialtilpasset behovene til det norske jernbanenettet og er fullt ut egnet for norske værforhold. De nye togene har en toppfart på 200 km/t, og gir passasjerene en effektiv og komfortabel reise i et romslig og behagelig miljø. Hvert togsett vil bestå av seks vogner.

Togene vil bli utstyrt med Alstoms digitale signalsystem ERTMS, et felleseuropeisk ombord- signalsystem som løpende gir togene en sikker framføring og riktig hastighet. Ombord- signalsystemet fjerner behovet for at lokomotivføreren leser signaler som går langs sporene og gir feilsikker dataprosessering som foregriper handlinger fra lokomotivføreren i tilfellet det er utrygge forhold. Togene vil være i stand til å kjøre på spor som er utstyrt med det tradisjonelle norske signalsystemet og på de nye ERTMS-tilpassede sporene som rulles ut nå.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur