Forrige uke best bestilte det italienske transportselskapet FNM seks hydrogentog fra Alstom til en verdi av 1,7 milliarder kroner.
– Vi har fulgt nøye med på godkjenningen av hydrogentog i Østerrike hvor de har testet driftssikkerhet og prestasjon på bratte strekinger og ved ulike værforhold. Resultatene er svært positive. Når hydrogentog kan gå i fjellandet Østerrike kan de også gå i Norge, sier Bjørgan
Bjørgan peker på Nordlandsbanen som en gunstig strekning for hydrogentog, eller H2-tog, som de også kalles. Med sine 602 kilometer er Nordlandsbanen av få norske banestrekninger som fortsatt går på diesel.
Å gjøre jernbanen fossilfri er en del av regjeringens plan for å halvere klimagassutslipp innen 2030.
– I Nordland satser Norge nå på hydrogen til skipsfart. Da må vi utnytte muligheten og tilrettelegge infrastrukturen for hydrogen også på Nordlandsbanen, sier Bjørgan.
Foreløpig er Alstom det eneste selskapet i verden som kan tilby ferdig testede hydrogentog klare for serieproduksjon. I Tyskland ble toget godkjent for passasjertrafikk i juli 2018 og går nå i passasjertrafikk.
Også Italia ligger foran. 26 november bestilte det italienske transportselskapet FNM seks H2-tog fra Alstom til en verdi av 1,7 milliarder kroner, med opsjon på ytterligere åtte tog. Forventet leveringstid er tre år.