– NCC gratulerer alle innbyggere på Færøyene og selskapet Eystur- og Sandoyartunlar med åpningen av tunnelen. Som hovedentreprenør gleder vi oss med innbyggerne over ferdigstillelsen av denne første av to nye undersjøiske veitunneler på øyriket, som samtidig er den tredje undersjøiske tunnelen NCC bygger på Færøyene - og levert i henhold til plan, sier NCC-leder Per Jonsson for division Civil Engineering Norge.- Vi fortsetter nå arbeidet med den 10,8 km lange Sandoyartunnelen og ser fram til ferdigstillelsen av denne mot slutten av 2023, sier Jonsson. NCC vil etter tunnelåpningen starte arbeidet med nedrigging, som vil pågå til begynnelsen av februar 2024.
Tunnelbyggingen startet i januar 2017, og med gjennomslag i tunnelløpet 7.juni 2019. På sitt dypeste er tunnelen -187 meter og den har Atlanterhavets første og eneste undersjøiske rundkjøring. Med hele tunnelsambandet åpnet for trafikk er den færøyske hovedstaden Tórshavn koplet sammen med begge sider av bukten Skálafjørður.
– Knytter Færøyene sammen
Tunnelåpningen eren stor begivenhet på Færøyene, som ble overført på direktesendt fjernsyn slik at de rundt 50 000 innbyggerne kunne være med og oppleve det hele. Selve åpningen ble foretatt av den færøyske Finans- og samferdselsminster Jørgen Niclassen.- I dag gleder vi oss alle på Færøyene over at dagen er kommet der vi kan sette i gang trafikk gjennomEysturoytunnelen. Åpningen av tunnelen er svært viktig fordi den bidrar til å knytte det færøyske samfunn, bedrifter og mennesker her nærmere hverandre, sier administrerende direktør Teitur Samuelsen fra byggherren P/E Eystur- og Sandoyartunlar (EST).
Byggingen er samtidig et stort og betydningsfullt byggprosjekt for det færøyske samfunnet, og det er av stor betydning at vi kan levere som lovet, sier han.
– Byggingen av Eysturoytunellen har gått bra, og jeg vil gjerne takke NCC og NCC sine medarbeidere for et flott gjennomført arbeide. Drivingen av Sandoyartunellen er nå over 60 prosent ferdig, og vi ser frem til gjennomslag om et års tid, og håper på at den kan åpne etter plan i 2023, sier Samuelsen.
Prosjektsjef Alf Helge Tollefsen i NCC Infrastructure takker EST og byggeledelsen for et godt samarbeid, og ikke minst tunnelarbeiderne for en fenomenal innsats.
– Vi vil også takke alle våre underentreprenører og leverandører som har vært med. Alle har god grunn til å føle seg stolte over hva vi har levert sammen, sier Tollefsen.
– Dette er en viktig milepæl i vår entreprise på Færøyene, og som vi leverer rundt to måneder foran plan. Dette viser igjen NCCs brede kompetanse innen komplekse tunnel- og infrastrukturprosjekter. Nå ser vi fram til å fortsette arbeidet med byggingen av Sandoyartunnelen, sier NCCs prosjektsjef på Færøyene.
Største infrastruktursatsing
NCC er i full gang med andre fase av Færøyene-entreprisen, byggingen av den 10,8 km lange Sandoyartunnelen, og som vil gå fra Gamlarætt på Streymoy til Traðardalur på Sandoy.Begge tunnelene i entreprisen bidrar til sikrere veier og redusert reisetid til Tórshavn fra flere steder på Færøyene, og gir et viktig bidrag i å knytte samfunn, bedrifter og mennesker nærmere hverandre. Byggingen av de to tunnelene utgjør også den største infrastruktursatsningen på Færøyene noensinne.
Fakta:
- Eysturoyartunnilin: Undersjøisk tunnel m.m
- Byggetid: 2016 – 2020
- Totallengde hovedtunnel: 11,2 kilometer
- Bredde: 10,5m
- Stigningsgrad: 5 %
- Laveste punkt: -187 meter
- Finansiering: passeringsavgift
- Kunde: P/E Eystur- og Sandoyartunlar (EST)/Lagtinget
- Kontraktverdi: NOK1,4 milliarder
- Sandoyartunnilin: Undersjøisk tunnel m.m
- Byggetid: 2018 – 2023
- Totallengde hovedtunnel: 10,8 kilometer
- Bredde: 9,5 meter
- Antall døgnpasseringer: 310 biler
- Stigningsgrad: 5 %
- Laveste punkt: -147
- meter
- Finansiering: passeringsavgift
- Kunde: P/E Eystur- og Sandoyartunlar (EST)/Lagtinget
- Kontraktverdi: NOK1,1 milliarder