Ved å ta Breeze sin hydrogenplan til neste nivå, vil denne investeringen gjøre at Breeze vil være klar til tidlig utplassering i Storbritannia for å imøtekomme regjeringens behov for å dekarbonisere jernbaneindustrien. Denne investeringen fra Alstom og Eversholt Rail i britisk togindustri vil underbygge andre initiativer innen hydrogensektoren og vil støtte enhver påfølgende nasjonal hydrogenstrategi.
Breeze-togene vil bli bygget på Alsom’s Widnes Transport Technology Center, som er i ferd med å bli Storbritannias fremste senter for modernisering av tog. Widnes vil også bli Alstom’s globale kompetansesenter for hydrogenkonvertering når dette blir serieproduksjon, hvilket skaper over 200 høykvalitets-arbeidsplasser for ingeniører i Nordvesten, noe som er avgjørende for statsministerens utjevningsstrategi.
Når de drives av grønt hydrogen, tilbyr disse togene nullutslippsmobilitet, ikke bare nullutslipp ved brukspunktet. Det eneste utslippet fra et hydrogentog er vann; som ikke gir noen skadelige partikler eller gassutslipp.
Hydrogentog er ideelt sett egnet for regionale jernbanetjenester på strekninger som ikke er elektrifiserte. Altsom har allerede vist at hydrogentog er en kostnadseffektiv og miljøvennlig løsning gjennom suksessen med Coradia iLint i Tyskland. Denne nye investeringen vil sikre at Breeze-togene er klare for utplassering på kort varsel hvor enn elektrifiserte strekninger med luftledninger er upraktisk eller visuelt forstyrrende.
En hydrogentogflåte er banebrytende, og et viktig skritt på veien mot dekarbonisering av Storbritannias jernbane. Ettersom Breeze blir den første britiske togflåten bruker kategorien Class 6xx, vil den være klassifisert som ‘600’. Både Eversholt Rail og Alstom er henrykte over denne anerkjennelsen.
– Det er på tide å starte den britiske hydrogenrevolusjonen. Med en regjering som ønsker å investere i grønn teknologi, har Alstom og Eversholt Rail utvidet det allerede omfattende engasjementet og forpliktelsen til denne jobbskapende teknologien med en investering på ytterligere en million pund. Dette dristige steget for å støtte regjeringens hydrogen-ambisjoner betyr at vi er den eneste tilbyderen tilgjengelig hvis du vil ha et britisk hydrogen-tog. Breeze er klare, uansett hvor regjeringen bestemmer seg for å oppgradere Storbritannias jernbane med hydrogen-tog, sa Nick Crossfield, administrerende direktør, Storbritannia og Irland.
– Eversholt Rail har en stolt historie som innebærer innovasjon innen viktige teknologier for rullende materiell, og denne videre investeringen i Breeze-programmet viser vårt engasjement for å tilby tidsriktige og kostnadseffektive løsninger til det identifiserte behovet for hydrogentog for å støtte dekarboniseringen av Storbritannias jernbane, sa Mary Kenny, administrerende direktør i Eversholt Rail.