Rammeavtalen omfatter krysningene over tre krevende strekninger på Nord-Vestlandet.
– Dette er et stort og krevende prosjekt, med svært høy prestisje. Samtidig krever det komplekse løsninger og ingeniørkompetanse i verdensklasse. Prosjektet omfatter tre strekninger der det i stor grad vil benyttes ny teknologi og nye løsninger, sier Terje Dengerud, direktør for Samferdsel & byutvikling i Rambøll.
Rammeavtalen omfatter mulighetsstudier, skisseprosjekt og forprosjekt for de tre nordligste fjordkrysningene på E39. Totalt er det syv krysninger i prosjektet fergefri E39, som strekker seg fra Kristiansand til Trondheim.
Høyeste score til Rambøll
Rambøll fikk den høyeste totalscoren på tilbudet sitt, basert på parameterne pris, referanseprosjekter og kompetanse.
– At vi rangeres høyest er selvsagt svært gledelig, og sier noe om hvilken kompetanse og erfaring vi har innen krevende fjordkryssninger i Rambøll, sier Dengerud.
Et sterkt team
Rambøll vil på prosjektet samarbeide med Sweco, Civil management, Semar, Wood, Kværner, NGI, Concrete Structures, L2 arkitekter og SINTEF.
– Dette er et sterkt lag, med eksperter som utfyller hverandre på en god måte. Nå ser vi frem til det videre samarbeidet med disse og med Statens Vegvesen, avslutter Dengerud.
Den totale verdien på rammeavtalen er på 150 millioner. Rambøll vil benytte eksperter både fra Norge og andre land i arbeidet med krysningene.