De fleste sensorene har flere oppgaver enn å kjøre førerprøver i klasse B.
Variert arbeidsdag
Linda Botten ved Hafslund trafikkstasjon er blant dem med ulike oppgaver i løpet av ei arbeidsuke.
Hun kjører praktisk prøve både for klasse B, B med henger og tungbil. I tillegg jobber hun med å utvikle teorispørsmål i de tyngre klassene, gjennomfører kjørevurderinger og holder informasjonsmøter med foreldre som skal øvelseskjøre med barna sine og møter med russen om trafikksikkerhetsarbeid.
– Jeg drar nytte av ulike erfaringer alt etter hva jeg skal gjøre, noe jeg ikke ville fått hvis jeg bare hadde hatt en oppgave. De ulike oppgavene er et ledd i nullvisjonen, noe som gjør det lettere å se helheten i trafikksikkerhetsarbeidet. Å ha en variert arbeidsdag gjør det også interessant og motiverende å jobbe som sensor. Det har gjort at jeg har vært i Statens vegvesen i mange år, sier Botten.
Ulike oppgaver
Mange av sensorene har i tillegg til førerprøver noen av oppgavene opplistet under:
- Praktiske førerprøver i alle klasser
- Utrykningsprøver
- Muntlige teoriprøver
- Kjørevurderinger
- 65 + kurs
- Informasjonsmøter om mengdetrening for foreldre
- Trafikksikkerhetsarbeid russ
- Kampanjer, for eksempel refleks og skolestart
- Bilbeltekontroll
- Saksbehandling (klagesaker, førerkortsaker - dispensasjon)
- Bistå Vegdirektoratet med kvalitetssystemet
- Bistå Vegdirektoratet med utvikling og testing av IT-system
- Kvalitetssikring av førerprøver – som førerprøveruter og sensors arbeid
- Vedlikehold av kompetanse
Ambulerende bemanning
– For å ha et best mulig førerprøvetilbud på de stedene hvor vi i dag leverer praktiske førerprøver, bruker vi i svært mange tilfeller ambulerende bemanning. Denne reisevirksomheten krever også av tidene til sensorene.
Det sier Dag Terje Langnes som leder Trafikkopplæringskontoret i Vegdirektoratet og fortsetter:
– De oppgavene som ikke direkte er brukeravhengig, legges til de roligste tidene på året. På den måten kan vi prioritere førerprøver når etterspørselen er størst.