− Når Oslo nå er Europas miljøhovedstad er det fantastisk å vise frem hvor villige vi er til å utvikle kollektivtilbudet vårt ytterligere, sa ordfører Marianne Borgen under markeringen av bussenes oppstart ved Kontraskjæret i ettermiddag.
Nyopprettede linje 35 langs Akershusstranda er første strekning i Ruters prøveprosjekt med selvkjørende busser. I samarbeid med Bymiljøetaten og Statens vegvesen har kollektivselskapet som mål å finne ut hvordan selvkjørende kjøretøy kan integreres i eksisterende kollektivtrafikk og åpne for nye typer mobilitet.
− Dette har vi jobbet lenge for å få til, sammen med flinke og engasjerte folk. Bussene går ikke så fort og de er veldig forsiktige og omstendelige med ting som er rundt dem, men jeg tror de fleste av oss kan se potensialet i hva dette kan komme til å bli, sa Ruters administrerende direktør Bernt Reitan Jenssen under oppstartmarkeringen.
− Bak bussenes sjarmerende utseende ligger avansert teknologi, men også dypt alvor. Store deler av klimagassutslippene i Oslo kommer fra transport, og for å kutte utslippene trenger vi nullutslippskjøretøy og flere kollektivreisende. Kanskje er selvkjørende busser som Mads og Oda en del av løsningen, sa byråd for miljø og samferdsel Arild Hermstad.
Utprøvingen av selvkjørende busser langs Akershusstranda har en planlagt varighet på tolv måneder. Busser av samme type skal etter planen snart settes i rute også andre steder i hovedstadsområdet: en strekning på Ormøya i august og en tredje strekning et sted i Akershus innen utgangen av året.
Det danske teknologiselskapet Autonomous Mobility AS er Ruters operatør av selvkjørende busser, og vil stå for kjøretøyenes drift langs alle strekninger hvor de settes inn.