Nye Veiers E39-prosjektorganisasjon jobber med å fremskynde byggestart for flere delstrekninger. For prosjektet Lyngdal øst til Lyngdal vest kan anleggsarbeidet være i gangsatt så mye som ett år tidligere enn planlagt.
– Målet er å kunne skrive kontrakt vinteren 2020, og ha byggestart for strekningen fra Herdal til Røyskår innen årsskiftet 2020/2021, sier prosjektdirektør Asbjørn Heieraas.
Flere prosjekter samtidig
Olga Wilhelmsen er tildelt rollen som prosjektleder for å få strekningen raskest mulig klar for utbygging. Hun kommer fra rollen som prosjektleder for strekningen Mandal øst – Mandal by.
I vår gjennomføringsstrategi for hele E39-området har vi hatt i planen vår at vi skulle ha «kontinuerlig utbygging» på strekningen fra Kristiansand til Lyngdal, med suksessiv utbygging av først to strekninger (Kristiansand vest - Mandal øst og Mandal øst – Mandal by), for deretter å bygge ut de neste to strekningene (Mandal – Lyngdal øst og Lyngdal øst - Lyngdal vest). Nå ønsker vi å forsere utbyggingen av strekningen gjennom Lyngdal, sier Heieraas.
Organisering
Parallelt med å få jobbene ut i markedet, må Nye Veier også jobbe med organisering av utbyggingen.
Det blir en viktig oppgave den nærmeste tiden. Vi må være trygge på at vi klare for å følge opp anlegget, den dagen entreprenøren står der, samtidig med at vi er i innspurten på strekningene fra Kristiansand til Mandal, understreker Heieraas.
Når det gjelder strekningen Mandal – Lyngdal øst, må områdereguleringsplanen vedtas før Nye Veier kan gå ut i markedet med denne. Målet er områdeplanvedtak høsten 2019, og deretter påfølgende reguleringsplanarbeid. Målet er byggestart i løpet av 2021.
Umiddelbart etter at vi har et områdeplanvedtak, så går vi ut i markedet med også denne kontrakten. Vi har tro på at vi også her kan komme i gang raskere enn opprinnelig planlagt, sier E39s prosjektdirektør Asbjørn Heieraas.