Publisert: 19.08.2018 

Ny megakontrakt for E6

Hvem vinner Nye Veiers neste megakontrakt i Trøndelag? Konkurransegrunnlaget for E6 Kvithammar–Åsen blir utlyst om et par uker, og totalentreprenør...

Hvem vinner Nye Veiers neste megakontrakt i Trøndelag? Konkurransegrunnlaget for E6 Kvithammar–Åsen blir utlyst om et par uker, og totalentreprenør velges i 2. kvartal 2019.

Ny E6 fra Kvithammar i Stjørdal kommune til Åsen i Levanger har en samlet prosjektkostnad på i underkant av 4 milliarder kroner, ekskl. mva.

Hele traséen på 19 km går i jomfruelig terreng, og det skal bygges firefelts motorvei med fartsgrense 110 km/t. Strekningen inkluderer Midt-Norges lengste tunnel (2 x 7,8 km) gjennom Forbordsfjellet.

Sammen med Nye Veier og berørte kommuner skal totalentreprenør utvikle reguleringsplan for E6-utbyggingen, basert på utarbeidet kommunedelplan.

Kvithammar–Åsen er blant Nye Veiers høyest prioriterte strekninger, og prosjektet har stor samfunnsøkonomisk betydning i det sammenslåtte Trøndelag. Utbyggingen vil også gi langt bedre veisikkerhet – ikke minst fordi ny E6 legges utenom det trange og rasfarlige Langstein, uten omkjøringsmuligheter.

I konkurransegrunnlaget for Kvithammar–Åsen legges det så langt opp til omfattende samhandling i prosjekteringsfasen og totalentreprise i gjennomføringsfasen. Byggestart er satt til 2020, og veien fullføres i 2025/2026.

Følgende prestasjonsmål er fastsatt:

Realisere målet om en skade- og ulykkesfri anleggs- og driftsperiode, samt et helsefremmende og rettferdig arbeidsliv.
Minimere bygge- og levetidskostnadene gjennom samhandling og digitalisering.
Minimere ulemper for alle trafikantgrupper i anleggs- og driftsperioden.
Minimere klimagassutslipp og øvrige belastninger på ytre miljø.
Minimere midlertidig og permanent jordbruksbeslag.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur