Kongsbergtunnelen er kongen av vegtunnelene på E134 Damåsen-Saggrenda i Buskerud med blant annet 95 kameraer, 430 skilt og 125 kilometer med kabler
Kameraer hver 50. meter, 50 styreskap, 36 SOS-stasjoner, 500 tunnelarmaturer og mer enn fire kilometer med kabelbruer.
Kongsbergtunnelen på ny E134 Damåsen-Saggrenda blir toløpstunnelen for de store tall og dimensjoner når den etter planen åpner for trafikk om vel halvannet år
Sikkerhet for hver meter
De to tunnelløpene fra Damåsen og ned til Tislegård blir proppfulle med aller siste nytt innen moderne teknologi og elektronikk når det gjelder styring og sikkerhet av høytrafikkerte vegtunneler.
Elektromenyen
Her er noe av sikkerhetsutstyret som er innebygd i Kongsbergtunnelen ved åpning:
9 evakueringsveger (9 tverrforbindelser mellom de to tunnelløpene)
7 tekniske bygg (5 i tunnel og 1 utenfor i hver ende).
18 brannvannsuttak
8 havarilommer
9 par med ventilatorer
Ledelys hver 25. meter gjennom begge tunnelene
7 høyspentrom med nettrafoer
7 hovedtavler
50 styreskap
Nødstrømsanlegg for kritiske installasjoner
Brannalarmanlegg i tekniske bygg
Kjøleanlegg i tekniske rom
Opplegg for DAB og nødsamband
36 SOS-stasjoner
2 SOS-kiosker
4100 meter kabelbruer
500 tunnelarmaturer inkludert i tverrslag
160 ledelys i tunnelløpene
125 kilometer med kabler
16 automatiske stenge-/ledebommer i forbindelse med innkjøring tunneler
430 variable LED-skilter (fartsgrense, kjørefeltsignaler, mm)
95 detekterende kameraer
Styres direkte fra VTS
Alt dette skal styres direkte fra Vegtrafikksentralen i Porsgrunn når vegen åpner for trafikk. Skjer det noe i ett av tunnelløpene som gjør at vegen stenges for trafikk, sørger skilt, bommer og annet utstyr for at trafikken blir omdirigert til det andre løpet og at trafikken styres toveis, eller via omkjøringsveg (gml. E134) forteller elektroansvarlig på E134-prosjektet i Statens vegvesen, Hans Olav Dalen.
Han forsikrer at Kongsbergtunnelen blir en vegtunnel med svært mye innebygd sikkerhet etter alle de siste EU-krav.