Mobilnettet inngår i stadig flere verdikjeder og samfunnskritiske funksjoner. Derfor er det viktigere enn noensinne at telecom-infrastrukturen fungerer i årene som kommer.
Vi er blitt et sanntidssamfunn, konstaterer Geir Løvnes, Divisjonssjef for Rejlers Telecom. Vi tar mye på sparket og er hele tiden avhengige av å hente informasjon
– Telecom generelt, og mobilstruktur spesielt, inngår i flere og flere av prosessene i samfunnet.
Eksempler inkluderer betalingstjenester og innloggingstjenester med kvittering på SMS, som krever mange systemer for å fungere. Det er en stor utfordring om nettet er nede, og spesielt kritisk er det i krisesituasjoner.
Ekstremværet Dagmar gjorde myndighetene oppmerksomme på viktigheten av å ha mobilinfrastrukturen oppe. Strøm finnes det gjerne lokale løsninger for, som nødaggregater på sykehus.
Slik er det ikke med kommunikasjon. Strøm kan lagres, kommunikasjon kan ikke lagres. Hvis man har behov for kontakt, er det ingen alternativ til å få opp nettet. Det er mye viktigere i dag enn for få år siden, påpeker han.
Samfunnet i dag er avhengig av at nettet fungerer. Hvis ikke, stopper ting opp. I tillegg har folk vent seg av med å planlegge. De har ikke en Plan B.
Ingen ende
Løvnes ser ingen ende på denne utviklingen. Stadig flere verdikjeder ventes å basere seg på mobilnettet. Også IoT (Tingenes Internett) forventes i hovedsak å knyttes sammen via mobilnettet.
Tidligere var tilstrekkelig kapasitet i mobilnettene en stor utfordring. Etter hvert som nettene har blitt oppgradert til 4G, er dette nå et mindre problem.
– Jevnt over er kapasiteten god og vil bare bli bedre. Så i forhold til risiko og sårbarhet, mener jeg at kapasitet er et lite problem. Utfordringen består i stedet av å sikre at nettet alltid er oppe, 100 % av tiden.