Ved hjelp av den nye veiutviklingskontrakten har delprosjektet E6 Helgeland nord oppnådd lovende resultater, inkludert raskere utbygging og bedre løsninger enn det det var lagt opp til.
Siden starten på forrige Nasjonale transportplan har det vært et ønske om å prøve ut nye kontraktsformer innen veiutbygging. E6 Helgeland nord og sør er piloter for bruk av en ny type veiutviklingskontrakt.
Da det oppstod ønske om å prøve ut den nye kontraktsformen, var E6 Helgeland et av tre mulige prosjekter. E6 Helgeland ble funnet egnet, spesielt siden de ønsket å bygge en lengre strekning og hadde ønske om å koble drift og vedlikehold til kontrakten. Ifølge prosjektleder i Statens vegvesen, Bård Nyland, har man hentet litt fra de tre OPS-veikontraktene som er gjennomført i Norge. En forskjell fra OPS er at finansieringsbiten ikke er med her.
Ved å kjøre noen forprosjekter så man på ulike modeller. Det ble også holdt møter med bransjen. Videre ble det vurdert hvorvidt alt burde omfattes av én kontrakt eller om man burde splitte opp i flere parseller.
Til forskjell fra tradisjonelle kontrakter er entreprenøren her aktivt med på å utarbeide løsninger.
Poenget er at bransjen har kunnet påvirke både størrelsen og innholdet i kontraktsformen, forklarer Nyland.
For såpass store prosjekter kreves dessuten egen kvalitetssikring (KS2) og det må foreligge ferdig reguleringsplan. E6 Helgeland nord ble først klar, deretter følger søsterprosjektet E6 Helgeland sør.
Konkurransepreget dialog
I E6 Helgeland nord ble det bestemt å invitere inntil fire entreprenører med i konkurransen. En prekvalifiseringsrunde ga entreprenørene muligheten til å se om dette var noe de ønsket å være med på. De tre best kvalifiserte entreprenørene ble så invitert til å være med i konkurransepreget dialog. Reguleringsplanen med prosjekteringsgrunnlag lå her til grunn.
Formålet med konkurransepreget dialog er å få fram best mulig løsning i forhold til det som skal bygges, forklarer Nyland.
Den konkurransepregete dialogen foregikk inntil byggherre var fornøyd med løsningen. I Helgeland nord skjedde første møte i november og tilbudsfrist ble satt til mai. Partene var enige om tidsfristen og alle kom i mål.
Sammenlignet med tradisjonelle kontrakter, gjør veiutviklingskontrakter det mulig å forbedre sluttproduktet. Dialogen hvor partene diskuterer løsningsvalg gjør at man kan komme fram til optimale løsninger. Dette er fordelaktig for byggherre, men ikke minst for brukerne.
Som byggherre setter Nyland pris på at man kunne diskutere løsninger allerede i tidlig fase. Slike diskusjoner er selvfølgelig taushetsbelagt og det førtes separate møter med entreprenørene.
Åpner for fortsatt samarbeid
Gjennom denne dialogen er det gitt åpning for å fortsette dette samarbeidet inn i kontrakten. Vi jobbet med reguleringsendringer i samarbeid. Selve konseptet er preget av åpenhet og tillit, forteller Nyland.
Den kontinuerlige dialogen har fortsatt også under byggefasen. Partene har også fått med kommunen på et løp der de har fått til reguleringsendringer i alle parsellene.