Mesta AS skal drifte og vedlikeholde elektro i alle tunnelene på riksveinettet i Innlandet og Øvre Romerike. I tillegg skal de sørge for drift og vedlikehold av signalanlegg, vindvarslingsanlegg og andre elektriske anlegg langs veiene.
Kontrakten har en verdi på 72 millioner kroner. Den gjelder fra 1. september 2025 og fem år fremover, med mulighet for ytterligere tre år.
Mesta skal også drifte og vedlikeholde alt av veielektro langs riksveinettet i Buskerud for Statens vegvesen i samme periode.
Laveste pris vant
Mesta AS vant elektrokontrakten i Innlandet og Øvre Rmerike på bakgrunn av laveste pris, som var tildelingskriteriet i denne konkurransen.
– Mesta hadde denne elektrokontrakten for Oppland tidligere, frem til 2020. Siden den gangen har kontrakten økt betydelig i antall tunneler og omfang. Vi ser frem til et godt samarbeid med Mesta igjen, sier prosjektleder for elektro, Lars Magnar Allergodt, i Statens vegvesen.
Kontraktsområdet og innholdet i kontrakten
Oppdraget omfatter ansvar for drift og vedlikehold av de elektriske anleggene på riks- og europaveier i Innlandet og Øvre Romerike, som utgjør totalt cirka 1 730 kilometer vei.
Kontraktsområdet går gjennom 51 kommuner og gjelder disse strekningene:
- E6 Dal – Dovrefjell
- E16 Svenskegrensa–Kløfta
- E16 Gardermoen –Valdres – Tyinkrysset
- E136 Dombås–Romsdalen
- Riksvei 2 Magnor–Elverum
- Riksvei 3 Stange–Orkdalen
- Riksvei 4 Gjelleråsen–Biri
- Riksvei 15 Otta–Grotli
- Riksvei 25 Elverum–svenskegrensen
Kontrakten dekker følgende elektriske anlegg:
- 18 tunneler med elektriske anlegg, inkludert kameraer.
- 8 trafikksignalanlegg
- 135 trafikkregistreringsstasjoner
- 25 punkter for automatisk trafikkontroll
- 254 variable skilt (utenom tunnel)
- 24 friteksttavler
- 24 bommer (utenom tunnel)
- 64 kameraer (utenom tunnel)
- 15 pumpestasjoner
- 10 fartsanvisningstavler
- 2 fjelloverganger