Statens vegvesen gjør ekstra undersøkelser av tunnelvifter i 77 tunneler. Foto: Bård Asle Nordbø/Statens vegvesen
Publisert: 10.03.2025 

Statens vegvesen undersøker avvik i tunnelventilatorer

Statens vegvesen gjennomfører ekstra inspeksjoner av ventilatorer i flere tunneler etter å ha oppdaget avvik.

Avvikene ble først avdekket gjennom rutinemessige inspeksjoner, og Statens vegvesen har også registrert hendelser hvor deler fra impellere (den delen som roterer i viften) har falt ned mens de var i drift.

Avvikene som er registrert er blant annet knyttet til sprekkdannelser og korrosjon.

– Ettersom inspeksjonsfunn og de konkrete hendelsene har til felles at det dreier seg om ventilatorer fra samme leverandør, har vi i første omgang valgt å gjennomføre ekstra inspeksjoner i de 77 tunnelene der vi har slike ventilatorer. Vi har dialog med leverandøren, og de er kjent med våre funn og tiltak, sier avdelingsdirektør Tore Lysberg i Statens vegvesen.

Etter hvert vil flere av de 239 riksveitunnelene med ventilatorer bli undersøkt.

Justerer viftene

Inntil resultater fra inspeksjonene foreligger, gjøres det vurderinger av behov for avbøtende tiltak i de aktuelle tunnelene. Slike tiltak er for eksempel justering av innslagspunktet for automatisk oppstart av ventilasjon eller manuell styring av viftene.

I tilfeller der inspeksjonene avdekker feil, tas de aktuelle ventilatorene ut av drift eller det settes i verk avbøtende tiltak, basert på risikovurdering for den enkelte tunnel.

Supplerende analyser

I tillegg til de pågående ekstrainspeksjonene har Statens vegvesen engasjert SINTEF Manufacturing AS   til å utføre materialanalyser på impellere fra ulike leverandører. Statens vegvesen går også gjennom sine egne vedlikeholdsrutiner for tunnelvifter.

– Det er for tidlig å trekke konklusjoner om hvor omfattende avvikene er og hva som er årsaken. Når vi oppdager avvik, vil vi alltid undersøke disse nærmere. Det skal være trygt å kjøre i tunnel, så inntil vi har fått svarene gjør vi tiltak slik at sikkerheten til trafikantene ivaretas, sier Tore Lysberg.

Etter planen skal SINTEF levere første del av sin rapport i løpet av våren 2025.

Statens vegvesen har orientert fylkeskommunene, Nye Veier, Bane NOR og Oslo kommune om sine funn og tiltak.

Fakta:

Antall tunneler som Statens vegvesen har ansvar for 592
– herav tunneler med ventilatorer 239
– herav tunneler der det nå gjennomføres ekstra inspeksjoner 77
Antall ventilatorer i tunnelene som Statens vegvesen har ansvar for cirka 4900
Antall ventilatorer i de 77 tunnelene der det gjennomføres ekstra inspeksjoner cirka 1500

 

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur