Det skal brukes enorme summer i bompenger og statlige midler i byene i år. Foto: NAF
Publisert: 03.03.2025 

Syv milliarder bompengekroner skal brukes i byene

Totalt skal over syv milliarder bompengekroner brukes på prosjekter i byvekstavtalene i Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og Tromsø i år.

Nylig gikk Samferdselsdepartementet ut med hvor mye staten skal bidra med inn i byvekstavtaler i år. Totalt er det satt av 7,5 milliarder kroner i statlige tilskudd, som blir matchet av 7,2 milliarder kroner i bompenger.

– Til tross for enorme summer både i statlige midler og bompenger er det faktisk slik at biltrafikken i storbyene går lite ned, og andelen som reiser kollektivt er knapt endret fra før pandemien, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF

Bompenger skal skaffe inntekter og få ned trafikken

Byene som har byvekstavtale har forpliktet seg til at biltrafikken ikke skal øke, og bompengene settes både for å finansiere prosjekter og for å få ned trafikken. I 2023 tok bomringene rundt disse fem byene inn 7,6 milliarder kroner fra bilistene.

– Hvor mye av bompengene som stilles til rådighet fra staten hvert år vil variere, og er ikke nødvendigvis det samme som inntektene i bomringene år for år. I år skal altså syv milliarder innbetalte bompenger brukes på prosjekter for å fremme at flere skal sykle, gå og reise kollektivt, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

Oslo-bilister må betale dyrt

Det er store forskjeller i hvor mye penger som skal brukes i de ulike byene. Oslo mottar 3,4 milliarder statlige kroner, og skal også bruke 5,6 milliarder kroner i bompenger. Bidraget fra bilistene utgjør totalt 57 prosent av midlene som stilles til disposisjon i år.

I Bergen bidrar bilistene derimot med kun 18 prosent av pengene som er satt av til prosjekter innenfor byvekstavtalen. Se tabell nederst i saken.

– Byene med slike avtaler har alle samme mål, men veldig ulike behov. Det er også store forskjeller mellom hvilken type prosjekter som ligger inne i avtalene og hvordan midlene skal brukes, påpeker Handagard.

Hun peker på at i Stavanger bruker de penger på å fjerne rushtidsavgiften, mens i Oslo vil store summer gå til bygging av Fornebubanen.

NAF stiller nå spørsmål ved om nullvekstmålet fortsatt er et godt verktøy å styre etter.

– Prosjektene der midler i form av bompenger nå pøses inn, vil ikke gi et forbedret tilbud for trafikantene før de står ferdige om flere år. I mellomtiden ser vi bompengeregningene øke gang på gang, blant annet som følge av kostnadsoverskridelser eller stadige nye politiske ønsker. Vi etterlyser et nytt fokus på folks hverdagsreiser, sier Handagard.

Millioner kroner  

 

Andel bompenger av totale midler 2025

Statlige midler Lokale midler Bompenger Totalt
Oslo 3396 760 5557 9713 57 %
Bergen 975 300 287 1562 18 %
Trondheim 1325 436 1761 25 %
Stavanger 1557 244 586 2387 25 %
Tromsø 209 121 297 627 47 %
Totalt 7462 7163

 

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur