Statssekretær Tom Kalsås i Samferdselsdepartementet, Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen, og ordfører Anja Hovland i Egersund kommune, ser frem til byggestart for Eigersund bru. Foto: Geir Strømstad/Statens vegvesen
Publisert: 27.01.2025 

Håper på byggestart i 2026 for ny Eigerøy bru

Med finansieringen i orden kan Statens vegvesen lyse ut arbeidet med ny Eigerøybru i slutten av 2025. Det er godt nytt for både myke trafikanter og næringstrafikken på rv. 426.

Regjeringen ga i statsbudsjettet Statens vegvesen rom til å prioritere oppstart av prosjektet rv. 426 Eigerøy bru i 2025.

– Ny bru er særlig viktig for næringslivet, og vil sikre en tryggere og mer fremkommelig vei for alle som reiser mellom fastlandet og Eigerøy, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Statssekretær Tom Kalsås i Samferdselsdepartementet og Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen hadde med seg den gode nyheten til ordfører Anja Hovland i Egersund fredag.

– Med finansieringen i orden kan Vegvesenet sette fart i arbeidet med den nye bruen, sier utbyggingsdirektør Davik.

Avløser bru fra 1951

Dagens bru har tjent samfunnet på Eigerøy godt i snart 74 år. Daværende kronprins Olav klippet snoren for den 260 meter lange bruen tilbake i 1951. I 1994 ble det hektet på en gang og sykkelfelt på bruen.

Den største problemet med dagens bru, er at den er for smal når to store kjøretøy skal møtes. Det gjør at det oppstår lange køer når et kjøretøy må vente for å komme over bruen.

Eigerøy havn er en av de største havene i Rogaland. Trafikken til og fra havnen er til tider stor.

Lengre og slakere

Den nye bruen får et kjørefelt på 7,5 meter. Det gjør at tunge kjøretøy kan møtes på bruen. Dagens bru er lysregulert for store og tunge kjøretøy. Fotgjengere og syklister får også langt bedre forhold. Dagens bru har en stigning på 8,3 prosent på det bratteste. Ny bru blir med 270 meter, ti meter lengre enn den gamle. Da blir stigningen seks prosent. Den nye gang og sykkelveien blir 4,5 meter bred mot to meter for den gamle bruen. Det blir eget fortau og eget sykkelfelt.

– Vi legger til rette for at flere kan velge å gå og sykle over bruen, sier Davik.

Det blir samme seilingshøyde (24 meter) under den nye bruen som det er for dagens bru. Den nye bruen skal bygges rett sør for dagens bru. Gamlebruen skal rives.

– Gamle bruer er dyre å vedlikeholde. Derfor velger vi å rive den, sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik.

Bygger ny vei og nye kryss

I tillegg til ny bru skal det bygges 550 meter ny riksvei. Det nye veisystemet skal kobles sammen med dagens vei med en rundkjøring på Eigerøy og et T-kryss i ved Gamle Eigerøy vei.

Det skal også bygges 800 meter gang og sykkelvei sørover mot Hovland.

Håper på byggestart i 2026

Vegvesenet planlegger utlysing av jobben til 500 millioner kroner høsten 2025/våren 2026. Går alt som planlagt betyr det byggestart i 2026. Med 2-2,5 års byggetid betyr det åpning i 2028/2029.

Vil invitere kongehuset til åpning

Ordfører Anja Hovland i Egersund ser frem til å få bedre og tryggere fremkommelighet over Eigersund bru. Hun kan gjerne tenke seg å invitere kongehuset når den nye bruen skal åpne.

– Kong Olav var her da han var kronprins i -51. Det hadde vært kjekt om Kongehuset kunne være med under åpningen av den nye bruen, sier Hovland med et smil.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur