Foto: Erik Burås for Samferdsel & Infrastruktur
Thor Lynneberg
Publisert: 17.01.2025 

Kunsten å være i veien

Trafikkdirigering kommer med risiko. Saferoad Traffic arbeider med å minimere den, slik at alle kommer trygt hjem. Det er gøy når kunder returnerer, og publikum gir ros, forteller viseadministrerende direktør Eirik Tyrihjell.

– Jeg skulle ønske flere visste hvor mye som ligger bak det som foregår på veien. Kanskje ligger det både måneder og år med planlegging bak, slik at arbeidet i felten blir riktig gjennomført i praksis. Veiarbeidet skal ha minst mulig konsekvenser for publikum. Det gjelder alt fra store veiutbygginger, til mindre arbeider. Det er en langt mer krevende jobb enn det mange kanskje tror.

Eirik Tyrihjell har en lang yrkestittel. I tillegg til å være viseadministrerende direktør i et nyfusjonert selskap, er han også tjeneste og utleiesjef. Dagene er varierte, og blant tingene han brenner for er at Saferoad Traffic skal levere gode produkter og tjenester, og at de skal være en foretrukken leverandør og arbeidsgiver i deres marked.

– Iblant føler vi oss «i veien», når vi for eksempel er den som stopper deg på vei til hytten. Vi er der for å sikre annet personell som gjør en jobb på eller ved veien, noe som igjen gjør veien bedre og mer trafikksikker for deg og meg, selv når vi står der og holder igjen folk i pinsen eller sommerferien, understreker Tyrihjell.

– Det morsomste i min jobb er når kunder ringer på kort varsel, og vil ha en vare eller tjeneste og at vi er med og løser problemet for dem med et godt resultat. Det er gøy når vi klarer å levere på det, og vi får en fornøyd kunde. Iblant får vi også positive tilbakemeldinger fra publikum ute på veien. Det gleer oss når vi får ros for smidig og profesjonell gjennomføring.

Euroskilt og TrafikkDirigering

Saferoad Traffic AS er et datterselskap av Saferoad som igjen er et av Europas største industrikonsern innenfor trafikksikkerhetsprodukter og –tjenester. Euroskilt og TrafikkDirigering slo seg i vinter sammen og dannet Saferoad Traffic AS.

Foto: Erik Burås for Samferdsel & Infrastruktur

Eirik Tyrihjell startet TrafikkDirigering i 2009.

– Den gangen var jeg kunde, og jobbet i entreprenørselskapene som da leide inn aktører som skulle styre trafikkavviklingen rundt veiarbeid og asfaltering. Det var dette jeg jobbet med den gangen. Da var næringen fortsatt ung og relativt uregulert. Det var blant annet ingen krav til norsk språk, slik at man i større grad kunne ta inn utenlandsk arbeidskraft som kanskje ikke kunne norsk. Kanskje var til og med engelsken begrenset. I en eventuell nødsituasjon, ville en slik språkbarriere potensielt kunne gjøre situasjonen verre. Slik er det ikke lenger. I 2010 kom en revisjon av håndbok 051, eller N301 «arbeid på og ved vei» som den heter nå. Der skjerpet de inn både krav til språk, og krav til opplæring ble doblet i antall timer. Jeg mener det fortsatt er ganske lite med to dager, med tanke på hvor mye ansvar vi har i den viktige jobben vi har når vi dirigerer trafikk.

Euroskilt utviklet seg til en ledende landsdekkende leverandør av skilt og trafikktekniske produkter og tjenester, siden oppstarten i 1985. De siste årene satset de tungt på utvikling av digitale løsninger og tekniske produkter med digital styring. Nå tilbyr det sammenslåtte selskapet Saferoad Traffic både kjøp og utleie av Euroskilts produkter, og TrafikkDirigerings tjenester.

– Vi jobber stort sett på samme vis som før sammenslåingen. Det er veldig kompetente team fra begge selskap, så fra tidligere å jobbe parallelt, jobber vi nå sammen. Alt annet er det samme; samme folk, tjenester og produkter.

– Likevel, mye har skjedd siden 2000-tallet. Det skjedde mye i den perioden hvor vi bygget opp TrafikkDirigering, så vi satset på å gjøre ting riktig og ryddig for de ansatte, samt å sørge for optimale kjøretøy og best mulig sambands- og verneutstyr. Vi traff altså godt på tid, i den forstand at det den gang var et ønske om flere seriøse aktører, som kunne sette en ny standard i næringen. Det gjorde at vi over tid kunne vokse. Vi ble del av Saferoad konsernet tilbake i 2017, og oppnådde status som Gaselle-bedrift hele 5 ganger i årene 2014 til 2018. Det er et solid bevis på at man har lagt ned en god og grundig innsats over tid!

Sikkerhet og kost/nytte

Statens vegvesen, Nye Veier eller fylkeskommunene lyser ut vedlikeholdsarbeider. Det kan være nybygg, oppgradering, veimerking, asfalt eller elektro – altså alle typer fag. Utlysningen går til hovedentreprenører, som da regner på dette og vinner kontrakter for ett eller flere år av gangen. Etter det fungerer det i dag gjerne slik at når en kontrakt er vunnet, knytter entreprenøren til seg en underleverandør. Det er denne underleverandøren som tar seg av sikringen og trafikkavviklingen, mens arbeidet pågår. Dette innebærer avvikling, varsling og sikring av trafikk, ved arbeid som pågår på eller langs veistrekningen.

Foto: Erik Burås for Samferdsel & Infrastruktur

– Da er det slik at vi har et regelverk å forholde oss til, altså håndbøker utarbeidet av Vegdirektoratet, som gir en del rammer for hvordan trafikksikringen skal gjennomføres og foregå, forklarer Tyrihjell.

– Vi kan ikke bare stenge en vei, fordi det skal foregår vedlikehold. Trafikantene er avhengige av maksimal oppetid på vei, og Statens vegvesen blir målt på det samme. Vi må altså finne kost/nytte-effektive løsninger, som gavner publikum, entreprenør og byggherre. Dette er vår jobb i Saferoad Traffic. Det handler i bunn og grunn om å sikre de som arbeider i veien, samt trafikantene som ferdes der. De må varsles om at her foregår det noe, slik at vi unngår farlige situasjoner på strekningen.

Prosjektene varierer fra jobb til jobb, og vei til vei. Det kan være små og enkle veiarbeider, og det kan være større og mer komplekse prosjekter. Kanskje også med tidspress.

– På de store innfartsveiene rundt de store byene vil det være temmelige små vinduer der vi kan jobbe, gjerne klokken 22.00 til 05.30, da starter vi med å stenge kjørefelt. Når vi har gjort det, kan entreprenøren gjøre sin jobb på strekningen. Så må de avslutte sitt arbeid i tide, slik at vi rekker å åpne kjørefeltet før 05.30 igjen. Da gjelder det å ha rett kompetanse, og riktig utstyr. Vi er helt avhengige av å ha flinke fagfolk, som kan faget trafikksikring og varsling.

– Uten vår varsling og sikring av veiarbeid, ville de som gjør det arbeidet være enda mer utsatt. Utrykningspolitiet har flere ganger sagt at det å være trafikkdirigent er en av de farligste jobbene som finnes i Norge. Det kan raskt oppstå situasjoner grunnet uoppmerksomhet. Det kan være høy fart. Det er en jobb med relativt høy risiko, både for oss og for de vi jobber for – altså de som som utfører vedlikeholdsarbeid der ute.

Tenker nytt og nytte

Eirik Tyrihjell venter en rivende utvikling av nye produkter som kan gjøre både trafikken og arbeidet på veinettet sikrere i årene fremover. Saferoad Traffic tilbyr allerede mange ulike produkter og løsninger.

– I fjor ble det blant annet montert en løsning ved St. Olavs hospital i Trondheim, hvor det kommer automatisk varsling når det lander et helikopter på toppen av taket. Grunnen er at vi da får sterk vind ned mot bakken, som kan føre til ubehag til de som ferdes nede på bakken. Det er et eksempel på gode, innovative løsninger, som vi er veldig stolte av. Det tror vi også at det kommer mer av fremover. Jeg ser for meg at vi i årene fremover får en større andel digitale hjelpemidler som dette inn i vårt arbeid. Det gjør nok at vi også vil finne nye, innovative måter å løse oppdrag på.

Foto: Erik Burås for Samferdsel & Infrastruktur

Saferoad Traffic bruker en del apper og digitalt utstyr allerede i dag. Det gjelder for eksempel registrering av materiell, maskiner eller kjøretøy som blir satt et sted midlertidig, samt at vi benytter en lang rekke intelligente skilt.

Blant løsningen Tyrihjell antar ikke er så langt unna er kommunikasjon biler imellom.

– Allerede i dag kan mange biler lese skilter av automatisk, slik kjøretøyet selv «vet» at en 50 kilometer per time-sone avløser en 70-sone. På sikt får vi varsler om veiarbeid rett inn i kjøretøyene, som supplement til det arbeidet vi fysisk gjør ute på veien, med varsling og sikring. Jeg ser for meg at vi i fremtiden registrerer inn arbeider som pågår så går den informasjonen automatisk til kjøretøyet på den aktuelle veistrekningen. Relevant informasjon blir styrt til publikum som ferdes i nærheten.

– I et større bilde vil informasjon om trafikkstrøm bli mer relevant, både med tanke på ressurser, effektivitet – og også i et miljøperspektiv. I forbindelse med transport av gods, for eksempel, kan vi sikre at den aktuelle veistrekningen faktisk er åpen, før varene er på vei dit. Slik informasjon vil bli mer verdifull i fremtiden. Det er aktører i næringen som jobber med denne type løsninger, allerede i dag.

Vil ta ut synergier

– Vi som driver med dette jobber kontinuerlig med nye og bedre løsninger, men det er også viktig at myndighetene legger noen føringer. Slik kan de bidra til at denne utviklingen går enda raskere.

– En annen ting er koordinering mellom landene. Ta for eksempel Norden. Myndighetene har mulighet til å se på teknologi og løsninger vi kan bruke på tvers av landegrenser. Det vil kanskje kunne få litt fortgang i prosesser. Det er viktig at vi henger med i utviklingen, og at myndighetene bidrar til det. Statens vegvesen følger opp vårt arbeid på en god måte, men det å koordinere ting enda bedre – på tvers av fag og geografi – det vil forbedre effektiviteten og øke sikkerheten. Jeg ønsker meg en slags nasjonal digital strategi. Det vil også kunne spare miljøet, blant annet gjennom god datafangst og effektiv bruk av informasjon.

– For oss er det viktig å ha en god flåtestyring, altså riktig utstyr til rett tid. Vi bruker digital informasjon til å oppnå det. På vei til grønn omstilling, bruker vi også elektriske maskiner og kjøretøy. Vi har en voksende flåte med elektriske kjøretøy allerede, men ikke alle kjøretøy kan trekke like tungt eller kjøre like langt. Det begrenser oss noe. Det er nok fortsatt noen år igjen, før vi kan si at vi ikke benytter fossile kjøretøy. På konsernnivå har vi imidlertid forpliktet oss til forskningsbaserte mål og forbedringer (SBTi). Det betyr at vi tar beslutninger basert på forskningsdata.

Bruker kundeerfaringen

Eirik Tyrihjell har bakgrunn fra både Mesta og Skanska vet han hva kunden står i, enten det gjelder «ferskvare-produksjon» eller andre ting.

– Tid er viktig, så vi må være på plass til rett tid, med det utstyret vi trenger. Med min erfaring, ser jeg hvor viktig det er at vi er effektive, og presise i vår leveranse. Det betyr at kundene våre kan konsentrere seg om sine egne arbeider, når de skal planlegge og gjennomføre sine veiarbeider. De er avhengige av produksjon i sitt tidsvindu. Bruker vi 90 minutter på en jobb de har beregnet 40 minutter på, får det konsekvenser for dem.

– Jeg gjør mange ting i løpet av arbeidsdagen, men jeg har ansvaret for tjenestene og utleie av utstyr som leveres i Norge. I praksis betyr det at jeg arbeider med å «bygge lag». Jeg bidrar i kontrakter og forhandlinger, innkjøp og logistikk, og bruker min erfaring fra tjenestesiden i selskapet. Desuten jobber jeg en del med markedet for blant annet asfalt og andre større prosjekter, sammen med selskapets salgs/markedsavdeling.

– Vi har et veldig stort og godt team, med ansatte som hver dag produserer en merverdi for kundene våre. Det er derfor vi har det gode ryktet vi har. Etter fusjonen vil vi nok på topp være over 400 ansatte i løpet av sommersesongen, sier Tyrihjell.

– Vi er avhengige av våre kunders tillit, slik at de kommer tilbake til oss neste gang. Vårt kundeløfte er «Rett produkt, på rett sted til rett tid», og det forplikter.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur