Kart over OPS-prosjektet Hålogalandsvegen. Totalt skal det bygges 82 kilometer ny vei, herunder 27 kilometer gjennom i alt sju tunneler. Illustrasjon: Statens vegvesen
Publisert: 14.01.2025 

Vegvesenet anker pålegg om å ikke skifte ut underentreprenør

Vegvesenet anker tingrettens forbud mot å fjerne en underleverandør fra OPS-prosjektet E10 Hålogalandsvegen.

– Vi har et ansvar for trafikksikkerhet og likebehandling av entreprenører på våre anlegg. Etter en grundig vurdering av kjennelsen fra Nord-Troms og Senja tingrett, må vi anke denne saken til Hålogaland lagmannsrett, sier utbyggingsdirektør i nord, Stein Johnny Johansen.

Vegvesenet mener søksmålet fra A. Pedersen og Sønn Lastebiltransport AS skulle vært avvist av tingretten fordi søksmål forutsetter såkalt rettslig interesse. Vegvesenets rett til å kreve utskifting av underentreprenører, ligger i kontrakten Vegvesenet har inngått med Hålogalandsvegen AS. For å stoppe kravet om utskifting, er det derfor bare Hålogalandsvegen AS som kan og har juridisk adgang (rettslig interesse) til å saksøke Vegvesenet.

– Underentreprenører som skiftes ut kan kanskje reise sak for å kreve erstatning, men vi mener at de ikke har adgang til å reise søksmål for å stoppe selve utskiftingen, forklarer Johansen.

Nord-Troms og Senja tingrett konstaterte i sin kjennelse, at det er stadfestet et ikke ubetydelig antall alvorlige brudd på bestemmelsene for kjøre- og hviletider hos A. Pedersen & Sønn Lastebiltransport AS. Men tingretten er usikker på om bruddene er tilstrekkelige og godt nok dokumentert til å kreve at selskapet skal skiftes ut, og at dette spørsmålet må prøves i en ordinær rettsak.

– Vi mener også at vi har rettmessig grunn til å skifte ut selskapet etter omfattende brudd på kjøre- og hviletid, samt selskapets manglende dokumentasjon og kontroll på egen virksomhet og kjøring, så vi anker også dette punktet i kjennelsen, sier Johansen.

Statens vegvesen har også et ansvar for å påse at selskap som konkurrerer om oppdrag i etatens utbygginger likebehandles og gis like konkurransevilkår. Selskap som over tid bryter reglene for kjøre- og hviletid, kan utføre oppdrag med færre sjåfører og til lavere kostnader enn det selskap som følger reglene kan.

–  Slik virksomhet er ikke bare ulovlig og trafikkfarlig, den er også konkurransevridende og undergraver seriøse aktørers mulighet til å vinne oppdrag, avslutter Johansen.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur