Foto: Feiring
Publisert: 13.01.2025 

Feiring tester helelektrisk dumper – folk hever et øyebryn når de ser den i drift

Den helelektriske batteridumperen Liugong DR50 er nå på test hos Feiring i Nittedal. Med en lastekapasitet på 55 tonn måler den muskler mot resten av dumperparken til pukkverket.

– Vi gjør dette for å teste, prøvetiden gir oss verdifull innsikt i arbeidet for en grønnere massetransport, som er en ambisjon for oss på både kort og lengre sikt, sier fagsjef for maskin i Feiring, Roar Aaserud.

DR50 er den første i sitt slag i Norge og eies av Rental Group. Feiring kjører testrunde på dumperen i desember og januar. Til nå har dumperen vært testet på å kjøre last i nedoverbakke eller på flatt terreng, mens nå på nyåret skal den også prøve seg på  last i oppoverbakke.

Rental Group har sikret at Feiring har fått ladeinfrastrukturen opp og gå. Dumperen er ferdig ladet om morgenen, før den kjører fra sju til elleve. Den lader igjen i lunsjpausen, før den kjører fram til arbeidsdagens slutt.

Utrolig utvikling

– Med logistikken på plass og på de rette jobbene ser dette veldig lovende ut. Selv om vi har en snill vinter, har vi fått testet den ned mot ti minus, og vi har ikke merket noe større forskjell, sammenlignet med de dieseldrevne dumperne våre, sier Aaserud.

Selv har han tro på en miks av energi fremover, men understreker at utviklingen innenfor el har vært enorm de siste årene, og er overbevist om at dette er veien fram.

– Her må vi bare være med på utviklingen, og selv de mest ihuga dieselentusiastene hever et øyebryn når de ser den i drift, ler Aaserud.

Store CO2- besparelser

Mens en tilsvarende dieseldumper har et forbruk på 20 liter diesel i timen, med et utslipp på 2,66 kg CO2 per liter diesel, er utslippet ved kjøring med DR50 null.

– I tillegg er det betydelig rimeligere å kjøre på el. Samtidig er dette nybrotsarbeid. Det er tunge arbeidsoppgaver og høy rullemotstand. At vi nå kan få kjørt test og være så nærme en mulighet,  er ganske bra.

Fremtidsrettet

Rental Group har jobbet tett med Liugong for å sikre at DR50 tilfredsstiller de høye kravene som stilles i Norden. Maskinen har også forsterket kasse og ekstra slitestål for å håndtere den harde steinen og bruken.

– For bransjen representerer dette en stor endring i tiden fremover og da de produsentene som er litt fremoverlente får gode konkurransefortrinn med tanke på vesentlig reduksjon i Co2 utslipp, vesentlig forbedret EPD, samt økonomisk fortrinn, sier Kim Massey, nullutslippsansvarlig i Rental Group.

Han forteller at etterspørselen etter maskinen har vært stor og at de derfor får levert flere i 2025.

– Elektriske hjullastere, gravere og spesielt elektriske dumpere kan være meget økonomisk lønnsomt for kunder som flytter mye masse. Spesielt der det kjøres flatt og nedover på grunn av regenereringen som maskinen har mulighet for. Dette fungerer på samme måte som med en el-bil, men mye kraftigere.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur