– Forsvaret og transportsektoren samarbeider allerede godt på flere områder. Det nye rammeverket bygger videre på dette samarbeidet og klargjør ansvarsfordelingen knyttet til utvikling av transportinfrastruktur, sier forsvarsminister Bjørn Arild Gram.
Faggruppen skal ledes av Forsvaret og behovsanalysen er formelt Forsvarets produkt. Statens vegvesen, Jernbanedirektoratet, Bane NOR SF, Luftfartstilsynet, Avinor AS og Kystverket skal bidra inn i arbeidet med transportfaglig kompetanse. Fylkeskommunene skal også inviteres til å delta med en representant i faggruppen.
Det er lagt opp til at behovsanalysene skal foreligge innen midten av juni hvert år, til bruk i langtidsplanlegging i transportsektoren. Den første analysen skal være ferdig i midten av juni 2025.
Sivil-militær koordinering innen langtidsplanlegging
Transportsystemet er grunnleggende for effektiv forflytning av militære styrker og materiell, og for den sivile understøttelsen av militær innsats. Samtidig har både Forsvarskommisjonen og Totalberedskapskommisjonen har påpekt at det er nødvendig å styrke samarbeidet mellom sivile og militære aktører i den langsiktige planleggingen.
– Utbygging og utbedring av transportinfrastruktur er som regel både tid- og kostnadskrevende. For å kunne ta hensyn til militære behov, er det derfor viktig at Forsvaret selv er tydelige på hvor behovene er størst, og at militære behov så langt det lar seg gjøre inkluderes i de ordinære prosessene for langsiktig planlegging i transportsektoren, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Rammeverk for samhandling om militære behov for transportinfrastruktur ble fastsatt 12. desember 2024 av Forsvarsdepartementet, Samferdselsdepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet. De to sistnevnte departementene har ansvaret for statlige etater og virksomheter som forvalter infrastruktur på transportområdene vei, jernbane, sjøtransport og luftfart.