I november besluttet Samferdselsdepartementet at Statens vegvesen skulle gå videre med det alternativet som beslaglegger minst fulldyrket areal i den videre planprosessen for ny E39 inn mot Batnfjordsøra, nord for Molde. Dette betyr at det er utredning og planforslag for tunnelalternativet som skal legges fram for Gjemnes kommunestyre.
Kommer i januar
– Statens vegvesen har hatt som mål å sende planforslag med konsekvensutredning til kommunen i desember 2024. Dette utsetter vi nå til januar 2025, da vi måtte gjøre tilleggsvurderinger av lengde på tunnelen, sier prosjektleder Halgeir Brudeseth i Statens vegvesen.
I detaljutredningen som startet opp i januar 2024 er tunnellengden planlagt til cirka 1,5 kilometer fra Astad til Harstadområdet. Denne løsningen forutsatte skredsikring med ca. 130 meter betongtunnel og ledemurer/-voller for skredløpet ved Svartdalselva.
Vurderer forlenging
Nye kostnadsoverslag for denne løsningen viser seg å være høyere enn tidligere.
– Statens vegvesen vurderer nå en senkning og forlenging av fjelltunnelen i Harstadområdet, opp til cirka 2,1 kilometer total lengde. Denne tunneltraseen går under skredløpet og får utgang like nord for Gaupsetvegen.
Kostnadsoverslag for de to tunnelalternativene er på om lag samme nivå og det ser ut til at en beslaglegger mindre fulldyrket areal med det lengste tunnelalternativet, sier Brudeseth.
Ny veg vil forkorte reisetiden mellom Kristiansund og Molde, og gi økt trafikksikkerhet på den aktuelle strekningen.