I utgangspunktet var arbeidene tenkt å vare i cirka 3 måneder, men det ble behov for lengre tid da jernbanen ikke kunne stenges så ofte som forutsatt, samt at det ble avdekket flere mindre skader.
Forlenger bruens levetid og bedrer trafikksikkerheten
I løpet av anleggsperioden er det utført fjerning av betongelementer og rekkverk mellom bruene, kabler er lagt om og det ble midlertidig bygd et tett stillas over jernbanen.
– Det er også bygd nye kantdragere på innersidene av bruene, det er lagt membran og asfalt mot ny kantdrager og utført betongrehabilitering av skadene på undersiden og oversiden av brudekkene, sier seksjonssjef Gunnar Eiterjord.
Neste år skal det asfaltereres og rettes opp i asfalttykkelsene over bruen, og det vurderes også å legge membran knyttet til disse arbeidene. I tillegg skal mekaniske fuger fjernes og det skal lages nye polyflex-fuger i nordenden.
– Bruen hadde de siste årene hatt et midlertidig rekkverk, så gjennom rehabiliteringsarbeidene har både bruas levetid blitt forlenget betraktelig, samtidig som trafikksikkerheten har blitt bedre, understreker Eiterjord.
Han gir honnør til entreprenør Consolvo AS som har utført arbeidene.
Store trafikale konsekvenser
Arbeidene krevde at trafikken på E6 i venstre felt over bruen ble sperret i hver kjøreretning, og flyttet over til kollektivfeltene. Påkjøringsrampen fra Starveien var stengt i hele anleggsperioden.
I forbindelse med de planlagte fugeutskiftningene vil det bli to helgestenginger av bruen til sommeren, hvor en kjøreretning blir stengt og det kjøres toveistrafikk i den andre kjøreretningen. Disse vil bli varslet når eksakte datoer er klare.
– Vi takker for tålmodigheten til trafikantene og nærområde og beklager ulempene. Rehabilitering av en bru som daglig trafikkeres av cirka 50 000 kjøretøy, og som jernbanen også går under, er svært krevende. Det er ikke mulig å gjennomføre slike arbeider uten at det får trafikale konsekvenser, presiser Eiterjord.
Trafikken over bruen ble tilbakeført til ordinært kjøremønster 29. november. Totalkostnaden for prosjektet er cirka 25 millioner kroner.
Kompliserende faktorer skapte forsinkelser
– Den planlagte arbeidstiden for rehabiliteringen av bruen var basert på en prognose knyttet til når jernbanetrafikken kunne stenges. Vi var avhengig av stenging av jernbanetrafikken for å få utført en rekke arbeidsoperasjoner, men her ble det dessverre færre stenginger enn hva vi hadde avtalt med BaneNor, sier Eiterjord.
I tillegg ble det under arbeidene avdekket ytterligere skader.
– Bruen er en gammel konstruksjon og da er det dessverre ikke uvanlig at mindre og ytterligere skader avdekkes underveis i et slikt rehabiliteringsprosjekt. Da er det god samfunnsøkonomi at disse repareres når vi allerede er i gang med rehabilitering av bruen, forteller Eiterjord.
Om bruen
E6 Høybråtenveien bru ble åpnet for trafikk i 1966 og er en platebru i betong med sparerør, med en lengde på 80 meter. Lengste spenn er 20,9 meter. Bruen går over Høybråtenveien og hovedbanen nord for Oslo.