Det er første gangen all graving og massetransport er utført med elektriske maskiner. Så ja, vi har satt norsk rekord i elektrisk veibygging, sier prosjektleder Pål Steinar Karlsen i Statens vegvesen.
Den storstilte bruken av utslippsfrie anleggsmaskiner har sørget for mye oppmerksomhet. Nå deler prosjektet foreløpige erfaringer om det elektriske veiarbeidet. Den endelige erfaringsrapporten skal være klar i februar/mars. Torsdag denne uken åpner samferdselsminister Jon-Ivar Nygård miljøgata i Gran på Hadeland.
– Vi har ladet 400 000 kWh. Slik har prosjektet spart 290 tonn CO₂. Det tilsvarer utslippet fra 150 personbiler i et år, sier prosjektleder Mathilde Christensen i Hafslund og byggeleder Håvard Vaaje i Statens vegvesen.
Dyrere og tregere
Anlegg Øst Entreprenør AS legger ikke skjul på at erfaringene med de elektriske anleggsmaskinene er blandet. De elektriske maskinene er to til tre ganger dyrere i innkjøp enn dieselmaskiner. Samtidig medfører behov for lading i løpet av arbeidsdagen, at maskinførerne ikke kan jobbe like mange timer som med en dieselmaskiner.
– Tekniske problemer og behov for å lade, har gjort at vi har brukt 30–40 prosent lengre tid. Timeprisen er 50–60 prosent høyere enn for tilsvarende dieselmaskiner, sier prosjektleder Jøran Jørgensen i Anlegg Øst Entreprenør.
Det er også lang ventetid for å få nye maskiner. Det har vært en del trøbbel med maskinene som er bygd om fra diesel til elektrisitet. Det har også vært noen utfordringer med å lade maskinene.
– Arbeidet i Gran vært en nyttig erfaring vi tar med oss når vi skal legge inn anbud om nye jobber med nullutslipp, sier Jørgensen.
Entreprenøren får dekket mye av ekstrakostnadene gjennom forsknings- og utviklingsmidler som Statens vegvesen har fått gjennom regjeringens satsing på utslippsfrie anleggsplasser.
Bratt læringskurve
Læringskurven har vært bratt for Vegvesenet, Hafslund og Anlegg Øst Entreprenør. Dette er de viktigste erfaringene:
- De ombygde dieselmaskinene har vært mindre driftssikre enn maskiner som er bygd som elektriske fra starten. De sistnevnte maskinene fungerer derfor mye bedre.
- Elektriske anleggsmaskiner må lades sakte over natta for å fungere når det er kaldt, og for å flest mulig effektive driftstimer.
- Alt må planlegges i god tid. Det er viktig å være tidlig ute for å få alt nødvendig utstyr på plass. Det gjelder særlig den provisoriske nettstasjonen.
- Markedet for elektriske maskiner er fortsatt umodent. Det er begrenset tilgjengelighet og kompetanse, samt mer feil og driftsstans på disse maskinene enn dieselmaskiner.
- Foreløpig funger ulike ladeapper ikke optimalt.
- Tilnærmet utslippsfri bygging av veg er mulig, men det tar noe lengre tid og er mer kostbart enn ved bruk av tradisjonelle dieselmaskiner.
Det har vært utfordrende for entreprenøren å holde fremdriften oppe. Det kommer ikke som noen overraskelse på Vegvesenet.
– Vi la inn ekstra tid til anleggsarbeidet da vi planla prosjektet. Det har vært krevende å holde fremdriften oppe samtidig som prosjektet har måtte løse flere tekniske problemer underveis, sier Vaaje.
Vegvesenet åpner den nye bygaten i Gran noen uker senere enn planlagt. Flere uker med streng kulde, forsinket etablering av nettstasjonen, og endringer i byggeplanen forklarer dette. Det er altså ikke bare utfordringer med elektrisk utstyr som har medført forsinkelsen.
Stor interesse
Anlegget på Gran var det første utbyggingsprosjektet Hafslund leverte ladeutstyr til. I løpet av året har det kommet 14 nye prosjekter hvor selskapet leverer hurtigladere og mobile batterihengere.
– Interessen for utslippsfrie anlegg er stor og økende, sier Christensen.
Krav om nullutslipp i 2028
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård kommer til Gran torsdag 19. desember for å åpne miljøgaten. For et år siden markerte han oppstarten for prosjektet med å tenne en julegran med strøm fra en av ladestasjonene i prosjektet. Statens vegvesen vil fra 2028 i hovedsak stille krav om nullutslippsmaskiner i alle nye utbyggingsprosjekt. Med flere elektriske veiprosjekt er det håp om at kostnadene vil gå ned og maskinene bli bedre.
– Vi må få ned utslippene fra anleggsbransjen, og da er prosjekter som dette avgjørende. Erfaringene fra Gran er svært viktige å ha med seg når andre veiprosjekter skal over på utslippsfrie anleggsmaskiner. Jeg tror vi kommer til å se en tilsvarende utvikling for anleggsmaskiner som vi har hatt for elbiler de siste ti årene, sier Jon-Ivar Nygård.
- Miljøgaten i Gran sentrum på Hadeland er et av flere pilotprosjekt for utslippsfritt anleggsarbeid med støtte fra Samferdselsdepartementet.
- Statens vegvesen, Hafslund og Anlegg Øst Entreprenør AS har testet ut ny teknologi.
- All graving og massetransport er for første gang utført kun med elektriske maskiner.