Kontrakten gjelder fra 1. september neste år og fem år fremover, med mulighet for ytterligere tre år.
I tillegg til de 3550 punktene som skal lyse langs E10, E6, riksvei 85 og riksvei 83, er det stadig flere elektriske anlegg på og langs veiene.
Mer teknologi langs veiene
– Veinettet vårt har blitt mer teknologisk med ulike sensorer, værstasjoner og kameraer. Disse gir Statens vegvesen og trafikantene nyttig informasjon. God drift og vedlikehold er like viktig her som på selve veien, sier byggeleder Stein-Roar Sørensen i Statens vegvesen.
Han peker på at de elektriske anleggene også har avgjørende betydning for sikkerheten, som når hendelser i en tunnel varsles øyeblikkelig til vegtrafikksentralen.
Hjelper og sikrer trafikantene
– Den entreprenøren som vinner kontrakten må være forberedt på å tenke utenfor boksen, være løsningsorientert og klar til å løse mange spennende oppgaver. Det kommer stadig ny teknologi som skal sikre og hjelpe trafikantene. Et eksempel er at det i år er installert et lidar skannersystem på Bjørnfjell, som gir tidlig varsel hvis kjøretøy stanser på fjellovergangen, sier Stein-Roar Sørensen.
Grønnere drift
Statens vegvesen krever at veidriften skal være mest mulig klima- og miljøvennlig. Det er blant annet krav i utlysningen om at 90 prosent av all kjøring med lette kjøretøy skal skje utslippsfritt.
Kontraktsområde
Oppdraget omfatter drifts- og vedlikeholdsansvaret på de elektriske anleggene på riks- og europaveier, inkludert gang- og sykkelveier. De aktuelle kommunene er: Moskenes, Flakstad, Vestvågøy, Vågan, Hadsel, Lødingen, Harstad, Kvæfjord, Tjeldsund, Narvik, Evenes, Gratangen og Lavangen.
Totalt er det 660 kilometer vei og følgende elektriske anlegg:
- 3550 lyspunkter utenfor tunnel
- 35 tunneler med elektriske anlegg
- 18 bruer med elektrisk anlegg
- 15 trafikksignalanlegg
- 15 værstasjoner
- 48 tellepunkter
- 12 fartsmålere
Fristen for å levere tilbud er 15. januar 2025. Det blir digital tilbudskonferanse 3. desember 2024.
Se hele utlysningen i doffin.no.