I 74 år har trafikken kjørt den krevende veien gjennom Tunndalen. Tunna bru ligger i et søkk over sideelven til Glomma, og stigningen opp fra bruen mot nord har skapt problemer for tungtrafikken i flere år.
Arild Olsbakk (44) har kjørt store vogntog på transportstrekningen mellom Oslo og Trondheim i 26 år. Hvert tredje kjøretøy på riksveien er en tungbil. De siste årene har 50 kilometer vei blitt breddet ut til ni meter på riksvei 3 i Østerdalen.
Olsbakk roser arbeidet Statens vegvesen har gjort for å gjøre den raskeste veien mellom Østlandet og Trondheim tryggere med bedre fremkommelighet. Han er daglig leder i Arne Olsbakk Transport AS på Koppang. Firmaet har 14 ansatte. Olsbakk er også styreleder i Norges Lastebileierforbund i Innlandet.
Kan senke skuldrene
Tirsdag fikk Olsbakk prøvekjøre den 3,8 kilometer lange nye strekningen med ny bru over Tunna som rosinen i pølsen. Selv om han har ledet transportfirmaet siden 2008, kjører han fortsatt stor bil på riksvei 3 noen dager hver uke.
– Det er helt fantastisk. Alle vi som kjører tungbil i Østerdalen har fått en bedre hverdag på 3-ern de siste årene. Nå kan vi senke skuldrene enda et hakk. Vi slipper å være redd for hva vi møter rundt neste sving, sier Olsbakk.
Det har også blitt fjernet mye vegetasjon langs riksvei 3 slik at sjåførene har større kontroll på elg og annet vilt langs veien. Mindre vegetasjon gir også færre skyggepartier. Det gjør at vegen tørker raskere. Alt dette gjør veien mer trafikksikker.
To krevende strekninger
Olsbakk er særlig glad for veien over Tunna og at Vegvesenet bygger ny vei forbi Messeltsvingene i Koppang.
– Dette er to strekninger som har vært ekstra krevende for riksvei 3 trafikken med flere ulykker. Hver vinter kjører store kjøretøy seg fast i bakkene opp fra bruen på vei nordover. Da har det korket seg raskt i begge retninger, sier Olsbakk.
Det legger heller ingen demper på humøret at staten tar hele regningen for veiarbeidet på riksveien.
Rimeligere og i tide
Byggeleder Stig Johansen i Statens vegvesen, Utbygging, mener entreprenøren Johs. J. Syltern har gjort en meget god jobb.
– Entreprenøren har bygd veien under det endelige budsjett, og noen uker raskere enn planlagt. Bedre blir det ikke for oss i Vegvesenet, sier Johansen.
Gamle Tunna bru skal rives. Den 300 meter lange veien nord for bruen tilbakeføres til naturen. Veien sør for bruen blir fylkesvei. Det gjenstår noe arbeid med å sette opp skilt og rekkverk, før veien kan åpnes for trafikk tirsdag 17. desember.
Nesten fem kilometer ny veg
I tillegg til den nye veien langs Tunna, har Vegvesenet fortsatt det svært kostnadseffektive veiarbeidet i Østerdalen med å utbedre flere strekninger. Denne høsten er Vegvesenet ferdig med en strekning på halvannen kilometer rett sør for Kvikne.
– Her er veien blitt god som ny for en meterpris på 22 000 kroner, sier byggeleder Einar Aakerøien i Statens vegvesen, Drift og vedlikehold.
Dette er en del av strekningen på seks kilometer fra Storåsen–Granengmoen. Her ble cirka 2,5 kilometer, Hyllbekken–Granengmoen, utbedret og breddeutvidet i 2023. Det er Tronfjell Maskin AS i Alvdal som utfører jobben.
– Sammen med en fremoverlent og løsningsorientert entreprenør leverer vi veldig mye veg for pengene, sier Aakerøien.
Planer om mer «ny» vei
Kommer det mer penger til riksvei 3, er planen å utbedre og utvide vegen videre sørover cirka 1,5 kilometer mot Storåsen i 2025. Videre er det planer om nok en kilometer sørover.
Vegvesenet jobber også med reguleringsplan for en strekning ved Tunfoss. Denne skal kobles sammen med Tunna prosjektet. Reguleringsplanen er forhåpentligvis godkjent første halvdel 2025.