Kontraktsfrist for det planlagte vedlikeholdet var 1. oktober 2024, men under arbeidene ble det oppdaget at det ikke var kontakt mellom pilarene og brubjelkene i akse 5 på grunn av setninger i grunnen (se vedlagt illustrasjon og beskrivelse). Nå er også dette utbedret sammen med de planlagte vedlikeholdsarbeidene.
Trygt å gjenåpne for toveistrafikk
– Det er gjennomført flere kontrollmålinger, både før og etter støpning av lodd i overbygningen, og alle innmålinger viser at det ikke lengre er setninger. Det er derfor trygt å gjenåpne brua for toveistrafikk, understreker byggeleder Jan Lunde i Statens vegvesen.
Dette utelukker ikke at det i fremtiden kan være nødvendig med justeringer om det skulle forekomme nye setninger. Det er planlagt tett oppfølging av bruen fremover.
Dermed avvikles omkjøringen i løpet av natten til fredag 6. desember og trafikken kan igjen gå i begge retninger over brua i ordinært kjøremønster. Trafikken i retning Trondheim har gått over brua i anleggsperioden, mens trafikken i retning Ørlandet har gått via Gammelosveien og Grønøra-området.
– Vi vil takke trafikanter og næringsliv for tålmodigheten og Orkland kommune for godt samarbeid knyttet til prosjektet, sier Lunde.
Forlenger levetiden
BMO Entreprenør AS har vært entreprenør for det planlagte vedlikeholdsarbeidet og utbedringen av akse 5. De har også som del av kontrakten for vedlikeholdet av bruen utbedret Løypstrengen undergang.
– Vedlikeholdsarbeidene forlenger Bårdshaug bru og Løypstrengen undergang sine levetider og gir bedre funksjonalitet og trafikksikkerhet. Ikke minst er det god samfunnsøkonomi og bærekraftig at vi tar vare på det vi har i stedet for å bygge nytt, avslutter Lunde.
Dette er utført
Følgende er gjort for E39 Bårdshaug bru:
- Utskifting av østre- og vestre brufuge.
- Fjerning av de nedlagte gangfeltene og oppbygging av ny kantdrager med tilhørende kjøresterkt rekkverk på begge sider.
- Ny bakvegg, vinger, erosjonssikring og justering av lager i akse 7.
- Nye avløp og lyktestolper.
- Mekanisk reparasjon av underkant bruplate, landkar og søyler.
- Flytting av infrastruktur fra Bårdshaug vegbru til Bårdshaug gang- og sykkelveibru.
- Utskifting av fastlager og reetablering av søyletopp i akse 5.
- Overflatebehandling av landkar og søyler i alle akser.
- Nytt dekke på bruen.
Det ble i tillegg gjort flere tiltak for omkjøringsveien.
Følgende er gjort for Løypstrengen undergang:
- Fjerning av eksisterende betongkant på sørsiden av kulvert.
- Fjerning av rekkverk og kantdrager.
- Skifte av øverste tørrmur og fjerning av kulvertmur.
- Gravd ut byggegrop på omtrent 25 meter for nye rekkverksfundament med tilhørende kjøresterkt brurekkverk. Brurekkverket er koblet på nytt veirekkverk.
Fakta om E39 Bårdshaug bru og Løypstrengen undergang
Bårdshaug bru, som krysser elven Orkla, er en bjelkebru med seks spenn og har en totallengde på 133,5 meter. Bruen ble bygd i 1964. Parallelt med bruen ligger Bårdshaug gang- og sykkelveibru, som ble bygd for noen år siden.
Omtrent 400 meter øst for Bårdshaug bru ligger Løypstrengen undergang. Denne undergangen, som ble bygd i 2006, er en elementkulvert under E39 med en totallengde på 3,91 meter.