Det har siden midten av oktober vært skiltet for glatt veibane for den midlertidige bruen på grunn av slitasje på plateelementene som fører til dårlig friksjon og glatt veibane.
Slik blir trafikkavviklingen
Arbeidene vil pågå i uke 50 og 51. Disse ukene blir det manuell dirigering og ledebil mandag til torsdag mellom klokken 09:00 og 17:00 og fredag mellom klokken 09:00 og 13:00. Siste dag med manuell ledebil og dirigering blir da fredag 20. desember om arbeidene går som planlagt.
Dersom arbeidene krever lengre tid enn forventet vil noen av dekkeelementene bli byttet ut i etter nyttår. Fra og med mandag 9. desember settes også fartsgrensen ned til 50 kilometer per time frem til alle plateelementene er skiftet ut.
Kjør forsiktig over bruen
– Friksjonen over bruen er nå så lav at vi kommer med en sterk oppfordring om å kjøre rolig over bruen. Bruen er trygg å ferdes på, men trafikanter må være oppmerksomme på at veibanen på bruen kan være glatt og at farten må tilpasses vær- og føreforhold, sier byggeleder Henrik Opem Holmstad.
Nordgående kjørefelt vil bli prioritert først, da friksjonen er dårligst i dette feltet.
– Vi ber om at skilting, dirigering og ledebil blir fulgt og respektert. Sikkerheten til trafikantene og de som arbeider på bruen er det aller viktigste, understreker Holmstad.
Interimsbrua åpnet mars i 2022, og var den gangen den lengste midlertidige bruen som hadde blitt bygd i Norge. Bruen har et totalt spenn på 140 meter, hvorav 99 meter fritt spenn.
Bruen som er av typen Mabey Delta, hvor elementene ble bygd i England, er dimensjonert for 10 tonns akseltrykk og totalvekt på 60 tonn. Når den nye E6-traseen er ferdigstilt vil den midlertidige brua bli demontert og inngå som en av Statens vegvesens beredskapsbruer.