– Det er ikke lenger bare pris som teller når Statens vegvesen tildeler kontrakter for drift og vedlikehold av riksveier. Entreprenørene må også konkurrere om å finne gode løsninger for trafikantene i Salten, særlig når det gjelder vinterdrift og utslippskutt, sier byggeleder Per-Arne Pedersen i Statens vegvesen.
For å finne fram til den entreprenøren som gir mest verdi for pengene, vil Statens vegvesen gå inn i forhandlinger med tre til fire entreprenører – før det gjennomføres en «finalerunde» mellom disse.
Første runde
Her er de fem kandidatene som ønsker å drifte riksvegene i Salten:
- Mesta AS
- Presis Vegdrift AS
- Risa AS
- Svevia Norge AS
- Veidekke Industri AS
Kontraktsområdet omfatter E6 fra Bolna på Saltfjellet til Bognes i nord, riksvei 80 fra Fauske til Bodø, riksvei 827 til Drag og riksveg 77 fra E6 til riksgrensen. I tillegg til veiene i Salten, er riksvei 73 fra Trofors til riksgrensen på Helgeland en del av kontraktsområdet. Totalt er det 475 kilometer riksvei som skal driftes, inkludert gang- og sykkelveier.
Veidrift innebærer å holde veiene trygge og fremkommelige og omfatter blant annet brøyting og strøing, enkelt vedlikehold og beredskap.
Mer enn pris
Tradisjonelt har veidriftskontrakter blitt tildelt entreprenøren som tilbyr lavest pris – så lenge kvalitetskravene er oppfylt. Men de siste årene har Statens vegvesen tatt i bruk nye anskaffelsesformer, der også andre kriterier enn pris teller med i konkurransen. Konkurransen gjennomføres i to trinn.
Nå er første tilbudsfrist ute. Statens vegvesen skal i løpet av de kommende ukene evaluere de tilbudene som er kommet inn, og velge ut de entreprenørene som går videre til andre runde.
Etter planen skal den nye veidriftskontrakten skrives under i slutten av april 2025.
Kontrakten gjelder fra 1. september 2025 til 31. august 2030, med mulighet for forlengelse i inntil tre år.
Landet er delt inn i 30 kontraktsområder. Her finner du oversikten: Driftskontraktar per september 2024 | Statens vegvesen
- Fem nye veidriftskontrakter starter 1. september 2025: Hedmark, Gudbrandsdalen, Trøndelag sør, Trøndelag nord og Salten.
- All drift og vedlikehold av riksveier utføres av private entreprenører på oppdrag fra Statens vegvesen. Slik har det vært siden 2003.
- Frem til regionreformen trådte i kraft i 2020 var driftskontraktene felles for statlige og fylkeskommunale veier. Etter reformen har Statens vegvesen bare ansvar for riks- og europaveiene.
- Standard kontraktsperiode er fem år, med gjensidig opsjon på tre år.
- Pris er fortsatt det viktigste tildelingskriteriet, men fra 2025 vektlegges også CO2-utslipp og andre kriterier i alle driftskontrakter.