Det var tilbake i februar at det ble utført kontroll på ADR-transport på Ånestad. Kontrollen varte i tre dager og totalt 113 tunge kjøretøy og tre varebiler ble kontrollert. Kontrollen avdekket store regelbrudd og det endte i hele fem anmeldelser og 29 bruksforbud.
Syv ADR-kjøretøy ble avslørt for brudd på regelverket, fire av disse ble anmeldt for regelverksbrudd for farlig gods. Blant annet ble 1000 liter svovelsyre funnet i en umerket stykkgods-transport, noe som førte til anmeldelse.
Transport av farlig gods uten korrekt merking eller merking av kjøretøyet i det hele tatt, kan i verste fall være katastrofalt og utgjør en enormt stor risiko for både redningspersonell og natur ved en ulykke. Skulle det for eksempel dreie seg om en lekkasje av svovelsyre, kan dette resultere i svært store skader på personer og naturen.
Blitt vanligere
Kontrolløren på stedet, Geir Thomas Finstad, forteller til AT.no at det stadig har blitt vanlig å begå brudd på ADR-reglene, ofte mellom norske terminaler.
– Det er lovlig å kjøre svovelsyre på stykkgodstransport, men det er krav om merking av transporten, og papirer skal være tilgjengelige, forteller kontrollør Geir Thomas Finstad.
Han forteller videre at godset typisk er med i en stykkgodstransport. Nå maner han på for at man får luket ut ulovlig transport.
AT skriver at det opplyses om at det er mange norske transportører som blir stoppet med ulovlig gods.
Kontrollør Finstads observasjoner forteller at det er stykkgods som er gjengangeren når det avsløres ulovlig gods i slike transporter.