På grunn av bevegelser i den ene vingemuren må det skiftes ut masser med nye og lettere materialer. Det krever demontering av vingemuren og reetablering av denne, mens det blir fylt på med nye masser bak vingemuren. Arbeidene har pågått siden medio oktober.
Skal løfte vekk midlertidig bru og asfaltere
– Fra tirsdag kveld 12. november klokken 22:00 til onsdag morgen 13. november klokken 06:00 stenges bruen for å løfte vekk den midlertidige bruen som har ligget over byggegropen mens arbeidene har pågått. I tillegg skal det denne natten fylles opp med masser, forklarer byggeleder Henrik Opem Holmstad i Statens vegvesen.
Arbeidene gjøres på natt slik at ulempene for trafikantene blir minst mulig.
– Fra tirsdag kveld 19. november klokken 22:00 til onsdag morgen 20. november klokken 06:00 stenger vi igjen for å asfaltere bruen. Det blir ikke behov for ytterligere nattestenginger etter dette, understreker Holmstad.
For begge nattestengningene så vil bruen åpnes opp igjen for trafikk tidligere enn klokken 06:00 om arbeidet går raskere enn forventet.
Ingen naturlig omkjøring
– Det er dessverre ingen naturlig omkjøring når E6 Håpnesbrua stenges, og vi beklager ulempene dette medfører. Planen er å komme i mål med vedlikeholdsarbeidene innen nyttår, og så langt er vi i rute, sier Holmstad.
Under de øvrige vedlikeholdsarbeidene for bruen, utenom nattestengningene, er hastigheten satt ned til 30 km/t og det er trafikk i ett felt over bruen med lysregulering.
– Vi er takknemlige for at trafikantene er tålmodige og følger skiltingen. Det er viktig både for sikkerheten til trafikantene og de som arbeider med vedlikeholdet av bruen, presiserer Holmstad.
Målet er å bli ferdig med vedlikeholdsarbeidene innen nyttår.
Om bruen
E6 Håpnesbrua går over elven Namsen i Namsskogan kommune som grenser til Nordland fylke, i nordre del av Trøndelag.
Brua ble bygget i 1942 og er en bjelkebru i betong. Bruen er 47 meter lang, hvor lengste spenn er 23 meter. Over brua går det cirka 2000 kjøretøy per dag.
Vedlikeholdet av bruen forlenger levetiden, og er både god samfunnsøkonomi og bra for miljøet.