Kontrakten gjelder fra høsten 2025 og fem år fremover – med mulighet for forlengelse i inntil tre år.
Kontraktsområdet omfatter E6 fra Bolna på Saltfjellet til Bognes i nord, riksvei 80 fra Fauske til Bodø, riksvei 827 til Drag og riksvei 77 fra E6 til riksgrensen. I tillegg til veiene i Salten, er riksvei 73 fra Trofors til riksgrensen på Helgeland en del av kontraktsområdet. Totalt er det 475 kilometer riksvei som skal driftes, inkludert gang- og sykkelveier.
Vegdrift innebærer å holde veiene trygge og framkommelige og omfatter blant annet brøyting, enkelt vedlikehold og beredskap.
Mer enn bare pris
Tradisjonelt blir vegdriftskontrakter tildelt entreprenøren som tilbyr lavest pris – så lenge kvalitetskravene er oppfylt. De siste årene har Statens vegvesen tatt i bruk nye anskaffelsesformer der også andre kriterier enn pris teller med. I tillegg gjennomføres forhandlinger med aktuelle entreprenører før det blir klart hvem som vinner konkurransen.
Det er første gang en slik kontrakt tas i bruk innen veidrift i Nord-Norge.
– Vi er spent på å se hvordan entreprenørene vil bruke sin kompetanse og kreativitet til å tenke nytt om hvordan de kan drifte veiene best mulig. Blant annet ser vi frem til å se hvilke løsninger de velger for å kutte i CO2-utslipp og metoder for å redusere saltforbruket. Klimaet i Salten varierer fra kyst til innland og høyfjell, og veksler fort, så evnen til å håndtere dette er også blant faktorene som bli vektlagt, sier byggeleder Per-Arne Pedersen i Statens vegvesen.
Omfattende prosess
Konkurransen foregår i to trinn. I første omgang må entreprenørene melde sin interesse for å bli med i anbudskonkurransen innen 2. desember. Se hele kunngjøringen i doffin.no
Leverandørene som godkjennes inviteres til å komme med første tilbud. Deretter foretar Statens vegvesen en evaluering og inviterer tre til fire entreprenørene til forhandlinger.
Neste trinn er at entreprenørene leverer sitt andre og endelige tilbud, og Statens vegvesen vekter pris og de øvrige kriteriene for å avgjøre hvilken entreprenør som gir mest for pengene.
Etter planen skal kontrakten undertegnes i slutten av april 2025.
Variert område
Kontrakten omfatter riks- og europaveier i Bodø, Fauske, Saltdal, Sørfold og Hamarøy, deler av Rana, samt Grane og Hattfjelldal kommuner.
Kontraktsområdet har store variasjoner, med både bytrafikk, spredt bebyggelse med lav trafikk, mange tunneler, samt høyfjellsoverganger.
Landet er delt inn i 30 kontraktsområder. Se oversikten her: Driftskontraktar per september 2024 | Statens vegvesen
Fem nye veidriftskontrakter får oppstart 1. september 2025: Hedmark, Gudbrandsdalen, Trøndelag nord, Trøndelag sør og Salten.
- All drift og vedlikehold av riksveier utføres av private entreprenører på oppdrag fra Statens vegvesen. Slik har det vært siden 2003.
- Frem til regionreformen trådte i kraft i 2020 var driftskontraktene felles for statlige og fylkeskommunale veier. Etter reformen har Statens vegvesen bare ansvar for riksveiene.
- Standard kontraktsperiode er fem år, med gjensidig opsjon på tre år.
- Pris er fortsatt det viktigste tildelingskriteriet, men fra 2025 vektlegges også CO2-utslipp og andre kriterier i alle driftskontrakter.