Foto: Statens vegvesen
Publisert: 29.10.2024 

En flaskehals mindre på E6 i Finnmark

Mandag åpnet nye Vuolmmašjohka bru og 2,2 kilometer ny og tryggere vei på E6 i Porsanger.

– Vuolmmašjohka bru er en viktig del av E6 som binder sammen øst og vest og nord og sør i Finnmark. Dette prosjektet er et godt eksempel på regjeringens ønske om å ta bedre vare på det vi har, utbedre der vi kan og bygge nytt der vi må. Her gjøres det litt av alt. Den delen av vegen som fungerer beholdes, deler av strekningen utbedres, og det er bygd en helt ny Vuolmmašjohka bru, som bidrar både til bedre trafikksikkerhet og fremkommelighet, sier statssekretær Stein Mathisen, som åpnet den nye bruen mandag formiddag.

Strekningen mellom Olderfjord og Lakselv er viktig for dagpendlere som skal på arbeid og skole. En av fire biler som kjører på strekningen er lange kjøretøy. Arbeidsplassen for tungbilsjåfører blir både bedre og tryggere når nå de kan kjøre over nye Vuolmmašjohka bru.

Gammel og ny bru

Den gamle bruen fra 1952 var en av de dårligste på hele riksvegnettet, og lot seg ikke reparere. Plasseringen i bunnen av en bakke, hvor det også er en skarp sving, kunne skape farlige situasjoner og føre til at tungbiler ble stående fast.

Den nye brua over Vuolmmašjohka er 86 meter lang og har tre bruspenn. I tillegg er det bygd ny veg og oppgradert en samlet strekning på 2,2 kilometer i tilknytning til bruen. Denne holder stamvegstandard og har en bredde på 8,5 meter. Krysset til en kommunal veg er flyttet og to avkjøringer er ombygd.

Stort oppdrag

Bruen er prosjektert av Rambøll, mens HAK Entreprenør AS har oppdraget med å bygge brua og den nye veistrekningen. Alta-firmaet fikk jobben i konkurranse med ni andre entreprenører fra hele landet. Byggetiden har vært 20 måneder.

De totalte byggekostnadene for prosjektet er 144 millioner kroner.

HMS har vært vektlagt under byggingen, og prosjektet er gjennomført uten personskader. Etter åpningen fortsetter arbeidet med å fjerne den gamle bruen og rydde opp langs veitraseen som ikke lenger er i bruk. Målet er at den gamle veilinjen ikke skal være synlig etter noen år, og revegetering vil bli utført med vegetasjonsmatter fra veiens sideterreng.

Det er mange kulturminner i området. Dette har prosjektet tatt hensyn til. Statens vegvesen har samarbeidet med UiT Norges arktiske universitetsmuseum både før oppstart og undervis i byggingen.

Viktige bruer 

Fungerende divisjonsdirektør Cato Løkken i Statens vegvesen er glad for at en flaskehals på E6 er borte.

– Utbedring og utskifting av kritisk viktige bruer er en av de viktigste satsingene for Statens vegvesen i årene fremover. Mange av bruene på riksveinettet har begynt å bli gamle, samtidig som tøffere klima fører til større belastninger. I Nord-Norge veier også hensynet til sikkerhet og beredskap ekstra tungt, sier Løkken.

Den neste nye bruen på E6 i nord er nye Storslett bru i Nord-Troms. Her er arbeidet godt i gang, og bruen planlegges ferdig i 2026. Også her er teknisk tilstand, veibredde, vektbegrensninger og trafikksikkerhet en utfordring på dagens bru, som ble bygd i samme periode som gamle Vuolmmašjohka bru.

Fakta om nye Vuolmmašjohka bru:

Byggherre: Statens vegvesen

Brukonstruktør: Rambøll

Hovedentreprenør: HAK Entreprenør AS

Byggekostnad: Cirka 144 millioner kroner, inkludert 2,2 kilometer vei

Byggetid: 20 måneder

Lengde: 86 meter, tre bruspenn

Bredde bru: 9,5 meter (effektiv bredde 8,5 meter)

Bredde veg: 8,5 meter (kjørebane 3,25 meter, asfaltert kant 1 meter)

Asfaltdekker: 22 300 kvadratmeter

Betong: Cirka 1000 kubikkmeter

Armering: 180 tonn             

Masseflytting av jord: Cirka 160 000 kubikkmeter

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur