De to tunnelene ligger langs Lundevatnet, rett sør for fylkesgrensen mot Rogaland.
– Vi skal skifte ut skadet vann- og frostsikring i Djupedaltunnelen, og gjøre sikringsarbeid i Siratunnelen, sier byggeleder Espen Skjærbekk i Statens vegvesen.
Dette arbeidet påvirker også Gjeilenetunnelen, som ligger midt mellom.
Åpner for gjennomkjøring annenhver time om natten
Arbeidstiden er klokken 19.00–06.00.
Om nettene, klokken 21.00–06.00, vil E39 i området bli stengt fra Tronvik til Cirkle K Sira, men med gjennomkjøring annenhver time.
Både friteksttavler og andre kanaler for å få info
I periodene der vegen er stengt, anbefaler Vegvesenet omkjøring på vestsiden av Lundevatnet.
Dette vil bli skiltet med friteksttavler i god avstand både sør og nord for E39-strekningen der arbeidet foregår.
Friteksttavlene vil også bli oppdatert med andre relevante meldinger som berører trafikanter i området.
I tillegg oppfordrer Statens vegvesen som alltid trafikanter til å sjekke 175.no eller appen Vegvesen trafikk før de skal ut og reise.
Her finner en til enhver tid oppdatert informasjon om situasjonen på alle landets veier.
Det har aldri vært flere muligheter for å oppdatere seg på trafikkbildet enn i dag.
Sikkerheten først, for alle
– Statens har vegvesen har forståelse for at stengt veg er krevende for trafikantene, men da er det viktig å minne om at trafikksikkerheten er viktig også for de som arbeider på og langs vegen. Dette er et skredutsatt område og da er det ikke mulig med kontinuerlig trafikkavvikling mens arbeidene pågår. Sikkerhet trumfer framkommelighet på kort sikt, og derfor må trafikantene om natten beregne lenger tid på denne E39-etappen enn vanlig, legger Skjærbekk til.
Han understreker at den periodevise stengingen er lagt til natten, den tiden av døgnet da det er minst trafikk. Dette er bevisst gjort for å minimere ulempene for trafikantene. I tillegg er det, som allerede nevnt, gjennomkjøring på E39 annenhver time.
Statens vegvesen har ansvar for drift og vedlikehold av 10 600 kilometer riks- og europavei i Norge. Drift er å holde veien åpen i dag, vedlikehold er å sørge for at vi klarer det i morgen.
– Arbeidet vi gjør i Djupedal- og Siratunnelen, er en del av dette samfunnsoppdraget, avslutter byggeleder Espen Skjærbekk.