Regjeringens forslag til samferdselsbudsjett for 2025 inneholder ingen store overraskelser, men er som ventet en oppfølging av den nylig vedtatte NTP. Satsningen på vedlikehold av riksveier er helt nødvendig, og vektingen mellom vedlikehold og nybygging er kjent fra tidligere.
OFV registrerer at regjeringen vil avvikle ordningen med særskilt tilskudd til fylkesveier, og legge dette inn i den frie rammen til fylkeskommunene. OFV har gjennom flere runder foreslått en mer systematisk tilnærming til arbeidet med fylkesveinettet, og etterlyser nå at dette kommer på plass.
– Staten må sammen med fylkene identifisere noen spesielt viktige fylkesveistrekninger. Dette kan være at de er høyt ulykkesbelastet, har høy verdi for næringslivet eller av andre grunner er viktig i nasjonal sammenheng. Deretter må staten og fylkene gå sammen om å få gjort noe med disse veiene, sier Øyvind Solberg Thorsen.
Budsjettet sikrer oppstart av fellesprosjektet E16 Arna–Voss, som OFV har jobbet for å få i gang i mange år. Og også Nye Veier varsler opp at de vil starte opp videre prosjekt på E39 fra Mandal.
– Vi ser et samferdselsbudsjett det kanskje lukter litt mer valgkamp av, men vi er uansett glade for at vi nå er kommet på et nivå som gjør at Nasjonal transportplan i større grad kan leveres på, sier Solberg Thorsen.
Forslaget til budsjett inneholder ingen store overraskelser i bilavgiftene. Det medfører forutsigbarhet for bilbransjen, for nybilkjøpere og bileiere. Tall fra OFV viser at markedsandelen til nye elbiler ser ut til å bli om lag 90 prosent i år, og at vi dermed ikke er langt unna å innfri målsettingen om 100 prosent elbiler i 2025.