– Vi gleder oss over å ha inngått kontrakten for samhandlingsfasen for E6 Ranheim–Sveberg. Dette er en viktig milepel i prosjektet, for å ferdigstille denne veistrekningen. I samhandlingsfasen samarbeider vi tett med entreprenør, og reduserer prosjektets risiko for begge parter, sa Anette Aanesland, administrerende direktør i Nye Veier.
Samhandlingsfase
I samhandlingsfasen skal Hæhre gjøre seg kjent med prosjektet, identifisere hvilke arbeider som gjenstår og komme med innspill til optimaliseringer. Videre skal det prosjekteres og planlegges klart for oppstart av arbeidene. Rambøll er engasjert som rådgiver, sentrale underentreprenører er Hæhres søsterselskap Contur, samt Acron på elektroarbeider.
Rigger for oppstart på nyåret
– Vi takker for oppdraget, og gleder oss til å fortsette E6-utbyggingen i Trøndelag. Vi har samarbeidet godt med Nye Veier i tidligere prosjekter, og sammen funnet trygge, gode og rasjonelle løsninger både for anleggsgjennomføringen og det ferdige veianlegget. Nå ser vi frem til å benytte vår kompetanse i planleggingen og gjennomføringen av dette komplekse prosjektet. Sammen med andre søsterselskaper i Infra Group-konsernet skal vi nå gjennomføre en god samhandlingsfase, som skal munne ut i en målpris og kontrakt om gjennomføring av arbeidene. Parallelt rigger vi oss for en oppstart av arbeidene på nyåret, sa Gudmund Roen, daglig leder i Hæhre Entreprenør.
Utbyggingen omfatter prosjektering og bygging av ny firefelts vei E6 mellom Ranheim og Sveberg. Veien skal bygges for fartsgrense 110 kilometer i timen. Strekningen er cirka 12,5 kilometer lang fordelt på 10,8 kilometer vei i dagen og den cirka 1,7 kilometer lange Væretunnelen. Det skal blant annet også bygges tre toplanskryss, og to kryss skal kompletteres med nye ramper.
Som en del av utbyggingen skal det etableres ny vannforsyning for Malvik kommune med et ledningssystem langs traséen fra Være til Sveberg. Arbeidene med ledningen er påbegynt, og skal ferdigstilles som del av oppdraget som Hæhre Entreprenør AS nå har fått. Nytt nordgående løp for Væretunnelen er ferdig sprengt og sikret. Det eksisterende tunnelløpet i Væretunnelen skal rehabiliteres og utvides noe i nord på grunn av krav til sikt. Kontraktsverdien er på om lag 2,2 milliarder kroner.