Arbeidene startet høsten 2023 og ble ferdigstilt medio august. Kontraktsfristen var 31. oktober 2024.
Dette er gjort
Det er løpet av prosjektet gjort omfattende overflatebehandling av stålfagverket under kjørebanen. Gamle malingslag og rust er fjernet og nytt malingslag er påført. Resultatet er svært synlig, da fagverket nå har hvit farge kontra den tidligere røde fargen.
– Det var stor variasjon i skadebildet for bruen. Oppstrøms var det flere felt med synlig korrosjon helt ned på stålet, hvor overflatebehandling og sink var borte. Samtidig var det nedstrøms store arealer med kun avflaking av topp og mellomstrøk til gammel overflatebehandling, sier byggeleder Erik Tornes i Statens vegvesen.
Han understreker at det aldri var en sikkerhetsrisiko, men etter arbeidene som er gjennomført begrenses fremtidige vedlikeholdskostnader og levetiden til bruen forlenges.
– Det er viktig å gjøre de riktige vedlikeholdsgrepene til riktige tidspunkt. Det er både god samfunnsøkonomi og ikke minst bærekraftig og bra for miljøet.
Stor jobb – synlig for få
Til grunn for jobben som er gjort lå det grundige forberedelser.
– Etter å ha testet ut syv ulike varianter på et prøvefelt, fant vi en metode som til slutt gir oss ønsket resultat. Dette betyr reduserte kostnader, kortere arbeidstid og ikke minst mindre materialbruk og avfall. Når jobben i tillegg er gjort på kortere tid enn kontraktsfrist og til lavere kostnad enn anslaget, så er dette en jobb vi må si oss godt fornøyde med, sier Tornes.
Anslaget var cirka 11 millioner kroner inklusiv merverdiavgift og total kostnad ble cirka 9 millioner kroner inklusiv merverdiavgift.
– Dette har vært en stor jobb, som har vært synlig for få, siden det i all hovedsak har vært jobbet under brua. Det har vært kun korte stopp i trafikken knyttet til heising av material og stillas. Alt arbeid har ellers foregått fra stillas hengende under bruen, uten innvirkning på trafikken, forteller Tornes.
Utførende entreprenør for arbeidene har vært Chriger AS.
Sandfærhusbrua, som ble åpnet i 1995, er en stålplatebru på E6 i Stjørdal kommune i Trøndelag. Den er 276 meter lang, hvor det lengste spennet er 49 meter. Bruen krysser Stjørdalselva.