Kontraktsarbeidet omfatter prosjektering og bygging av Oslofjordforbindelsen byggetrinn 2, totalt cirka 14 kilometer vei. Prosjektet er en utvidelse av dagens vei fra to til fire felt. Arbeidene omfatter blant annet nye løp i Oslofjordtunnelen, Frogntunnelen og Vassumtunnelen, nye tunnelportaler, flere større bruer og omlegging av kryssområder. Kontrakten skal gjennomføres med modellbasert prosjektering. Prosjektet omfatter også oppgradering av dagens tunneler på strekningen.
– Vi er glade for at vi nå kan lyse ut kontrakten for ny Oslofjordforbindelse. Vi håper på stor interesse fra leverandører som kan bidra til gode og klimavennlige løsninger for byggingen, sier delprosjektleder Vibeke Malvik.
Dagens Oslofjordforbindelse åpnet i 2000, og er en viktig alternativ vegforbindelse utenom Oslo mellom E6 i Akershus og E18 i Buskerud. Et nytt løp vil gi bedre forutsigbarhet for godstransport og økt sikkerhet for trafikanter ved hendelser.