Dette er et prosjekt som passer Veidekke godt med omfattende grunnarbeider og utfordrende konstruksjonsarbeider. Vi har gjennomført en vellykket samspillsfase sammen med Statens vegvesen i snart ett år som gir oss et veldig godt grunnlag for prosjektgjennomføringen. Vi takker for tilliten og gleder oss til å komme i gang med byggearbeidene, sier konserndirektør Øivind Larsen i Veidekke Infrastruktur.
Vaterlandstunnelen (370 m) skal oppgraderes og Hammersborgtunnelen (380 meter) skal i tillegg bygges om, forlenges, forsterkes og senkes i terrenget som følge av sikkerhetskrav til nytt regjeringskvartal. Begge tunnelene er fra 1989, og det er behov for omfattende vedlikehold med reparasjon av betongkonstruksjoner og vegbane. I tillegg må generell infrastruktur som belysning, kabler, rør, ledninger, skilting med mer skiftes ut i begge tunnelene.
– Dette er en viktig milepæl i prosjektet. Prosjektet har de siste ti månedene gjennomført en samspillsfase med Veidekke der grunnlaget for selve prosjektgjennomføringen er lagt. Etter en god planleggingsprosess skal vi nå inn i selve gjennomføringen av byggearbeidene. Vi fortsetter det gode samarbeidet, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.
Byggearbeidene starter i løpet av kort tid med planlagt ferdigstillelse sommeren 2027. Oppdraget inngår i Veidekkes ordrereserve for andre kvartal 2024.