Dette er et stort fremskritt fra en velkjent situasjon der det ofte har oppstått overraskelser under bygging: Rør og ledninger som ble lagt i bakken for mange år siden da tegninger og kart var av varierende kvalitet, «dukker opp» her og der. Nå er det utviklet et dataverktøy som gjør at det er mulig å jobbe raskt og presis, helt uten slike overraskelser.
Det store Bussveien-prosjektet i Stavangerregionen er under bygging av arbeidsfellesskapet RISA AS og Kruse Smith anlegg AS. Her bruker man ikke papirtegninger i det hele tatt, men digitale data.
Grenseløst verktøy
– Vi har hatt prosjekter tidligere som har vært definert som tegningsløse prosjekter i starten. Men når det har kommet til stykket, har de ikke vært tegningsløse likevel, de har ikke vært modne nok, forteller Ruben Rosland, avdelingsleder stikning hos RISA AS på Nærbø.
På bare et par år har Novorender i Stavanger utviklet et nytt programverktøy som «syr sammen» alle mulige 3D-modeller som kan brukes av alle.
– Vi fortalte Novorender hva vi savnet i eksisterende programmer, og så tok de på seg jobben. Etter veldig kort tid hadde de løst saken med glans. Jeg har aldri sett noen andre som har gjort det. Ut fra alt jeg vet, er Novorender først i verden, sier Ruben Rosland begeistret.
– Vi har hatt mange ulike applikasjoner, det har vært vanskelig å finne frem. Men nå er vi der; vi har fått et grenseløst verktøy.
Digital tvilling
Det nye verktøyet Ruben Rosland forteller om må ikke forveksles med digital tvilling som er mye brukt av bygg- og anleggsbedrifter.
– En digital tvilling er en digital modell, en virtuell kopi av noe som allerede finnes, for eksempel et bygg. Vi konstruerer en digital tvilling av virkeligheten, forklarer han.
Digitale tvillinger kan blant annet forutse behov for vedlikehold og hjelpe med å identifisere uønskede hendelser.
– Tegningsløse infrastrukturprosjekter er rett i kjernen på det vi gjør. Vi har ikke tegninger, alt er modellbasert, modellerte modeller av noe som ikke finnes ennå, men som skal bygges, forteller Rosland.
VA-prosjekt
Vann og avløp er en stor del av Bussveien-prosjektet. Geometriske data ligger til grunn for modellene, altså data med en posisjon som danner geometri. I tillegg inneholder modellene attributter, all skriftlig informasjon om hva som skal bygges.
– Spesielt på VR er det lite informasjon mannen i grøfte trenger for å legge rør. Han må vite dimensjon, og så tegner han høyde i hver ende innvendig på rørene hvis det er en fast ledning. Så trenger han å vite fallet. Høyde og fall på rørene lå ikke inne som tekstinnhold i datafilen tidligere, akkurat det vi trenger for å lege rør, forteller Rosland.
– Dataverktøyet vi bruker har en funksjonalitet som ingen andre har klart å komme med. Dette gjør at vi klarer å utføre jobben basert på digitale modeller og ikke på tegninger. Det å jobbe tegningsløst skal jo være et fremskritt, presiserer han.
Fordelene for samfunnet
Programverktøyet som er utviklet håndterer og innpasser alt som måtte finnes av BIM data innen hele bygg- og anleggsbransjen. Et utall aktører og disipliner må samhandle i et prosjekt. Papir og manuelle prosesser fører til feil og tap av tid og penger. Nå har bransjen fått verdens kraftigste digitale BIM-plattform.
– Målet må jo være at vi klarer å jobbe raskere og billigere for sluttkunden. Og så har vi en helt annen forståelse for det vi bygger fordi vi hele tiden ser det visuelt foran oss. Vi jobber alltid med siste revisjon, her er det ingen som har en gammel tegning liggende, vi har en modell som blir oppdatert hele tiden, og alle har det rett i hånden, på nettbrett eller mobiltelefon, forteller Rosland
– Faren for å skulle jobbe med gamle data er eliminert, legger han til.
– Dette vil jo bidra til en bedre kvalitet på det vi bygger, konkluderer Ruben Rosland.