– Parallelt med konkurransen for E6 Ranheim – Sveberg, som er den mest modne delen av Ranheim–Værnes og som det haster mest å ferdigstille, har vi jobbet videre med prosjektet fra Sveberg til Værnes. Vi har vi gjort en grundig vurdering av hvordan strekningen kan tilpasses samfunnets forventninger til en fremtidsrettet løsning. Vi har kommet frem til løsninger som vil forbedre prosjektet i form av reduserte arealbeslag, mindre klimagassutslipp og lavere kostnader. Vi har presentert våre forslag for Stjørdal og Malvik kommuner og opplever at de er lydhøre. Nå skal vi komme tilbake med mer utfyllende beskrivelser av tiltakene vi foreslår og få nødvendige politiske vedtak slik at vi kan gjennomføre endringene, sier Espen Almlid, utbyggingsdirektør i Nye Veier.
Nye Veier har justert omfanget på prosjektet og har også oppdatert kostnadsberegningene for utbyggingen fra Ranheim til Værnes.
– Vi har tidligere budsjettert med en kostnad på om lag 6 milliarder kroner. Slik det ser ut nå vil kostnaden for å ferdigstille veien være om lag 9 milliarder kroner, eksklusive mva. Vi jobber med kostnadsreduserende tiltak som ikke svekker nytten nevneverdig. Vi vet mer om hvor store kostnadsøkningene blir når vi har gjennomført konkurranser på alt restomfang, sier Almlid.
Fire felt til Hellstranda
Nye Veier foreslår å avslutte utbyggingen til fire felt på Hellstranda. Det innebærer at bygging av ny Sandfærhus bru og ombygging av eksisterende kryss på Værnes tas ut av prosjektet. Det er flere grunner til at Nye Veier foreslår disse endringene.
– Dagens kryss på Værnes har god kapasitet og vil ha det i mange år fremover. Dessuten vil det bli krevende og ta tid å få tillatelse til utfylling i sjøen slik dagens reguleringsplan forutsetter for å bygge om krysset. Vi anser det som mest fornuftig at denne delen inngår i en helhetlig vurdering av videre utbygging fra Hell til Kvithammer. Store kostnadsøkninger har vært medvirkende til at vi har sett på om det er mulig å redusere omfanget av prosjektet uten at nytten for trafikantene reduseres vesentlig. Avslutning av prosjektet på Hellstranda ivaretar dette, og fremtidig ny E6 fra Ranheim til Værnes vil bli en moderne og trafikksikker vei, sier Almlid.
Redusert fartsgrense gir betydelige miljøforbedringer
I tillegg til å avgrense omfanget av prosjektet har Nye Veier gjort en ny vurdering av fartsgrensen fra Sveberg til Værnes. Ved å redusere fartsgrensen fra 110 til 100 kilometer per time vil arealbeslaget blir redusert med cirka 80 000 kvadratmeter, som er betydelig. Klimagassutslippene vil dermed reduseres med cirka 1100 tonn for de endrede løsningene som foreslås. Dette tilsvarer om lag 70 prosent reduksjon sammenlignet med om tiltakene skulle vært gjennomført for en fartsgrense på 110 kilometer per time.
– Endringene vi samlet foreslår vil forsinke ferdigstillelse av ny E6 mellom Ranheim og Værnes noe, men det vil bli et bedre og mer miljøtilpasset prosjekt. Gjennomføringen av disse tiltakene vi foreslår vil kreve en reguleringsmessig avklaring. Det betyr at tidspunkt for kontrahering av ny totalentreprenør for strekningen E6 mellom Sveberg og Værnes blir noe forskjøvet i forhold til opprinnelig planlagt, sier Almlid.
Veien videre
Det er ikke klart når konkurransen for den videre E6-utbyggingen mellom Sveberg og Værnes kan lyses ut. Det vil blant annet avhenge av tidsløpet for planavklaringer og eventuelle omreguleringer. Nye Veier kan foreløpig ikke si noe mer om når delstrekningen fra Sveberg til Hellstranda kan ferdigstilles, men det vil ikke være mulig å bli ferdig i 2027.