– De siste ukene har vi gått igjennom tilbudene til de tre deltagerne og kommet frem til at det tilbudet som har det beste forholdet mellom kvalitet og pris er tilbudet fra Stangeland Maskin AS, sier prosjektleder Kari Smådal Turøy.
Etter avgjørelsen er det en periode på minimum ti dager før kontrakten på 310 145 431 kroner kan signeres. På grunn av påsken er denne utvidet til 15 dager.
– Kort tid etter signeringen kan vi starte samhandling med entprenøren, og går alt etter planen er oppstart i mai i år, sier prosjektlederen.
Disse tre var prekvalifisert:
- Stangeland Maskin AS
- Risa AS
- Bjelland AS
Den siste strekningen av totalt fire er 2,6 kilometer. Det skal bygges en stor betongbru over Helmer Hansensgate, ny undergang i Auglendsveien og innredning av den ferdig utsprengte sykkeltunnelen inngår i kontrakten, som er en utførelsesentreprise, med prekvalifisering og forhandling. I forbindelses med arbeidet vil det bli nedsatt fartsgrense og tidvis omlegging av trafikken på E39 forbi anleggsområdet og omlegging av gang- og sykkelveger inne i området.
Dette er siste etappe av Sykkelstamvegen mellom Stavanger og Sandnes, som etter planen skal åpnes i 2026. I mai åpnes den nest siste etappen mellom Stavanger grense og Oalsgata i Sandnes, da kan 10 kilometer av den 13 kilometer lange Sykkelstamvegen tas i bruk.